CNV Publieke Zaak

Nieuwsbrief


Abonneer mij op de nieuwsbrief van MijnVakbond.NL




AOW-standpunt CNV ongewijzigd










  • AOW-standpunt CNV ongewijzigd 
26-augustus-2009

AOW-standpunt CNV ongewijzigd

AOW-standpunt CNV ongewijzigd
Sterkste schouders de zwaarste lasten

CNV Vakcentrale heeft haar standpunt als het om de AOW leeftijd gaat niet gewijzigd. De inzet van het CNV in het SER-traject waarin een alternatief voor de verhoging van de AOW-leeftijd gezocht wordt is in het kort als volgt:

We willen nu maatregelen nemen om problemen voor volgende generaties te voorkomen:

- De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten.

- Het kernpunt: meer mensen die nu langs de kant staan moeten de kans krijgen om te werken. Daarnaast moeten zes van de tien mensen 
tussen 60 en 65 jaar betaald werk hebben. We meten dat in 2012 en 2015.

- Verhoging van de AOW-leeftijd komt pas in beeld als onze andere maatregelen zijn genomen, maar tekort schieten om de problemen op te  lossen. En dan nog gelden strenge voorwaarden zoals een stapsgewijze (een maand per jaar) invoering vanaf 2016 en geen verhoging van de AOW-leeftijd in een keer. Voor wie jong is begonnen met werken, geldt een andere regel. Als je 45 jaar hebt gewerkt, hoort niemand je te kunnen dwingen om langer door te werken en moet je kunnen stoppen. Dat voorkomt een ingewikkelde discussie over wat een zwaar  beroep is. 

Het Financieele Dagblad opent 26 augustus met: CNV bereid tot AOW op 67. Daarmee wordt de suggestie gewekt dat er nieuws is. Dit is onjuist.

 

 






Reacties

Afzender: Jaap Gerrits
Datum: 28-2-2010 13:01
Ik zelf ben als 14 jarige jongen begonnen, in September werk ik 43 jaar voor de zelfde baas, daarvan geef ik al vanaf mijn 24 jaar leiding. ik ben het er zeker mee eens dat je naar 45 jaar moet kunnen stoppen, maar het zou ook anders kunnen. wanneer men 57 jaar is zou men kunnen moeten gaan afbouwen, 57/59 jaar 4 dagen werken 59/61 3 dagen werken 61/ 65 2dagen werken. zo hou je de werkervaring in het bedrijfsleven en kun je de jongeren alvast in laten stromen. dat zou al heel veel kosten kunnen besparen. en een nog groter voordeel, de ouderen worden niet direct aan de kant gezet. het grote voordeel is dat de jongeren aan het werk kunnen na een zware studie die zij uitendelijk toch niet voor niets hebben gedaan. Met vriendelijke groet Jaap Gerrits
Afzender: Paul Leurs
Datum: 15-9-2009 9:51
Uitgangspunt van de hele discussie is het feit dat de AOW niet meer betaalbaar zou zijn op termijn, waarbij uitgegaan wordt van de huidige bevolkingsopbouw in Nederland. Ik ben het eens met het feit dat mensen na 45 jaar werken recht hebben op hun AOW (al of niet 65 jaar) en alle overigen vanaf 65 jaar. Of de AOW betaalbaar blijft op termijn hangt wel af van onze instelling (als je kan, dan zo lang als je kan (tot 65)) en van de ontwikkeling van de arbeidsmigratie (als er behoefte is aan arbeiders, zullen er arbeiders van elders hier komen werken en wonen). Dit laatste in op dit moment niet te overzien. Dit AOW vraagstuk kan stap voor stap opgelost worden en niet in een keer, dus zeker niet in een keer naar 67 jaar.
Afzender: Netty
Datum: 11-9-2009 21:07
Ik hoop dat het inderdaad gaat gelden dat je na 45 jaar werken kan stoppen met werken. Maar hoe wordt er om gegaan met moeders die enkele jaren niet hebben gewerkt maar voor de kinderen hebben gezorgd?
Afzender: Mensdurfteleven
Datum: 7-9-2009 18:21
Doorwerken tot 67 jaar, ben ik het niet mee eens
Afzender: Henny Torny
Datum: 4-9-2009 12:43
mee eens als je 45 jaar gewerkt hebt is dat volgens mij voldoende en tijd voor de volgende generatie om het roer over te nemen.mocht je door willen werken dan moet hier op vrijwillige basis de mogelijkheid voor zijn.ouderen kunnen hun vaaardigheden en kennis over brengen op de jeugd zodat deze niet verloren gaat.
Afzender: Madeleine
Datum: 4-9-2009 10:06
Ik ben inmiddels 58 en ben heel blij met de 55+ regeling. Verder kijk ik er best naar uit om over een paar jaar te stoppen. Werken, huishouden en zorg voor ouders eist zijn tol. Wanneer je jong bent geloof je het niet, maar wanneer je de 50 gepasseerd bent komen de klachten voor veel mensen echt. Je hebt de neiging je te spiegelen aan al die mensen die gezond oud worden, maar ga maar eens kijken achter de voordeuren. We worden wel ouder, maar blijven niet langer gezond. Ik kan me nog herinneren dat iedereen moest doorwerken tot 65, Er waren erg veel mensen die dat niet meer haalden, of nog maar heel kort van hun pensioen konden genieten. De VUT heeft ook gemaakt dat mensen weer perspectief zagen en invulling aan hun oude dag konden gaan geven. Wanneer je "afgewerkt" bent, kan je dat niet meer en ik denk dat dan weer meer mensen vroeger zullen sterven. Uiteraard goed voor de schatkist en de pensioenbonden. Toch denk ik niet dat de jonge mensen van nu en zelfs de regering, dat voor ogen hebben. Doorwerken tot 67, zal betekenen dat de WIA weer vol zal stromen. Dat betekent een uitkering die meestal veel hoger is dan de AOW. Wellicht komen ze daar gaandeweg achter en draaien ze dat hele onzalige plan dan weer terug. En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle spanningen op de werkvloer, want oudere werknemers zijn meer "jong en dynamisch", dus niet zo geliefd. En die ervaring, daar zit men niet op te wachten. Dat merk je ook als je werk zoekt, want een jongere gaat bijna altijd voor. Misschien moeten niet de werkende mensen voor de AOW betalen, maar de bedrijven. Die hebben toch al die jaren van de arbeidskracht kunnen genieten.
Afzender: Durk Tamsma
Datum: 3-9-2009 19:26
Met 65 stoppen is prima. Beter is dat je zelf kan bepalen wanneer je stopt tussen 60 en 67 jaar. Als je iets eerder wilt stoppen krijg je wat minder, als je wat later stopt krijg je een bonus. Maar houd het bij de werknemer, omdat die voor zichzelf het beste uit kan maken wat hij/zij aan kan. Geen betutteling dus meer. Blijf zorgen dat je gezond door kunt gaan, dus niet aan de 55+ regelingen komen!!
Afzender: l.visser
Datum: 3-9-2009 19:20
ik werk al van mijn 15e jaar ik ben nu 58. maar niet bij een baas! ik heb 3 bazen gehad en militaire dienst 14mnd maar van af 1972 werk ik al 37 jaar bij de zefde baas. waar er 11000 uit moeten. ik vind het eigenlijk over twee of vier jaar genoeg gewerkt hebt. dan moeten de jongeren het maar over nemen dan hebben zij ook nog werk. want er komen steeds meer werke lozen en school verlaters die geen baan kunnen vinden. maar hoe kan je er nog uit als de regering er 65 van moet maken om 90% van je pensoen wil genieten en na een jaar er niet meer bent misschien als je om je heen kijkt gaan er genoeg mensen dood voor hun dood en de regering strijkt al het pensioen en aow geld op! want dat komt niet na de nabestaande.
Afzender: Willy de Haan - Helder
Datum: 2-9-2009 19:17
65 jaar vind ik dat je AOW moet krijgen en moet kunnen stoppen met werken, in de bouw vind ik 60 jaar vroeg pensioen, ook vind ik dat dit in de zorg ook mogelijk moet kunnen zijn.
Afzender: W Meester
Datum: 2-9-2009 19:07
Het lijkt me verstandig om te kijken naar de mensen die vroeg begonnen zijn met werken, zij hebben per slot van rekening al belasting betaald voor de mensen die doorstudeerde tot hun 25e jaar. ik zelf ben begonnen op mijn 15e met zwaar werk heb het dan helemaal gehad op mijn 65e. Als het cnv akkoord gaat om later met pensioen te gaan kunnen ze mij absoluut als lid schrappen.
Afzender: Hans
Datum: 2-9-2009 15:48
Wellicht moet er gekeken worden vanaf welke leeftijd een werknemer is gaan werken. Heb je tot je 30ste lekker gestudeerd dan kun je waarschijnlijk best wat langer doorwerken. Maar werk je al vanaf je 18e dan is werken tot je 65 jaar bent al lang genoeg. De meeste mensen halen dat al niet eens meer omdat ze lichamelijk versleten zijn.
Afzender: L.Bron
Datum: 2-9-2009 12:02
de verplichting dat de AOW leeftijd naar 67 jaar wordt, moet kosten wat het kost voorkomen worden. Daarvoor wil ik best in aktie komen (het werk neerleggen). Het gaat om een tekort aan arbeidskrachten en daarmee een tekort aan inkomsten om de grote grijze groep te betalen. Ik heb begrepen dat er een aanzienlijk deel van de werkzame samenleving in deeltijd werkt. Wat is het effect als is de deeltijd werknemers gestimuleerd worden om hun deeltijdbanen in fulltime banen om te zetten. en onder welke voorwaarden is dit te realiseren. Ook het vrijwillig mogen doorwerken voor degenen die dat willen en toe in staat zijn moet mogelijk zijn. Verder is 40 jaar werken een mooie grenswaarde naast de AOW leeftijd van 65jr. En de suggestie dat omdat de mens nu ouder wordt kan je ook langer werken is ook maar een aanname dat langer leven hetzelfde is als nog vitaal zijn. Je aftakeling begint echt al rond je dertigste al merk je dat niet, boven je 55e beginnen de "ongemakjes" toch echtvoelbaar te worden en 10 jaar later zijn die echt niet minder geworden. Het stomme systeem dat de werkenden betalen voor de huidige AOW'rs , waarom wordt dat niet veranderd, daar hebben wij nu niets aan, maar de komende generaties wel.
Afzender: Y. van Oossanen
Datum: 1-9-2009 22:18
Ben na 40 jaar werken in de zorg wel toe aan AOW. Waarom? Op mijn 17jr en 7 mnd in de verpleging gaan werken en leren. Daarna werken en specialiseren want dat moet je om het zout in de pap als kostwinner te verdienen. Op mijn 67 jaar ben ik domweg niet meer in staat om de hoge werkdruk in de zorg aan te kunnen. Werk tot op heden (inmiddels 27 jaar) fulltime in de zorg maar heb er op mijn 44e jaar al erg veel moeite mee om de druk en hectiek aan te kunnen met de huidige "marktwerking" in de gezondheidszorg. Blijft nml een vak waar gevoel in hoort te liggen en dat kun je haast niet volhouden zonder af te stompen. Hoop ook echt om tot op de laatste werkdag de empatie er in te kunnen houden zonder er zelf aan onder door te gaan. Kortom, na 40 dienstjaren is het genoeg! Dan mag ik voor me zelf gaan zorgen en naar eigen lichaam gaan luisteren!
Afzender: K visser.
Datum: 1-9-2009 21:43
1-9-2009. 2 weken voor ik 14 jaar werd ben ik begonnen met Werken. 23 Aug 1958 52 uur per week,12 hele guldens,plus ziekenbon!! Als ik dan nu zie hoe de hoog rendabele heren millioenen te pletter gooien, weggeven aan die gene die het ZOO GOED hebben gedaan. In mijn ogen zijn deze heren nog te duur voor de ziekenbon.Waag het niet C.N.V. ik kan niet meer doen dan opzeggen,maar zal wel de eerste zijn.
Afzender: Leo
Datum: 1-9-2009 21:38
Stel je voor. Een verpleegster van 67 jaar die een man van 85 kg. moet tillen in bed. Kan ze gelijk door met haar rolator naar de volgende patient. Stel je voor. Een o.k. assistent van 67 jaar die 4 of soms meer uren stil moet staan aan de o.k. tafel en geconcentreerd zijn of haar werk moet doen. Die kun je verder de gehele dag afschrijven. Kijk niet alleen naar leeftijd, maar ook naar de werkzaamheden van de werknemers.
Afzender: wendy
Datum: 1-9-2009 18:53
vanaf wanneer gaan ze tellen dan? werk al vanaf mijn 16e, vanaf mijn 18e in deeltijd en pas vanaf mijn 21e in voltijd, met veel gedoe rond contracten en invalbanen zou je het zelfs vanaf mijn 25e kunnen rekenen. ik vind 40 jaar sowieso wel redelijker, tegenwoordig wordt er langer doorgestudeerd, maar dat wil niet zeggen dat je dan minder snel oud wordt..
Afzender: G.Ytsma
Datum: 1-9-2009 18:29
Ik kan er niets aandoen, maar het is een belagelijke actie. veel jonger komen niet aan de bak, en ik wil wel iets anders maar krijg alleen maar afwijzingen in de trand van"gezien de samenstelling van..enz zoeken wij een jonger iemand. Ik voel mij prima en heb er geen moeite mee al ik tot 65 jaar moet(heb dan wel 49 jaar gewerkt) maar de werkgevers hebben ondanks onze kennis ons liever niet. Krijg je een reactie van een werkgever over hoger ziekte verzuim.belagelijk, ik heb drie ziekte dagen in 5 jaar. U begrijpt dat ik erg sceptisch sta tegenover deze maatregel. met een vriendelijke groet,
Afzender: Corry van Os
Datum: 1-9-2009 17:17
Je moet iedereen de vrijheid geven om door te werken na een arbeidsverleden van 45 jaar. Ik zou, tenminste als ik gezond blijf, nog best na mijn 65e een aantal uren willen blijven werken .
Afzender: Ton Roos
Datum: 1-9-2009 14:11
Helemaal mee eens, maar na 40 jaar werken moet je kunnen stoppen.
Afzender: A. de Snaijer
Datum: 28-8-2009 10:14
`De AOW werd destijds ingevoerd per 1 januari 1957. Destijds werden de mensen niet zo oud als heden ten dage. In de afgelopen 52 jaar is de geneeskunde sterk verbeterd. Het valt m.i. goed te billijken als de leeftijd van 67 jaar wordt ingevoerd. Het zal geschieden in fasen, zodat het jaren duurt voor men de 67 jaar bereikt. Afzender AdS.
Afzender: Wim Maats
Datum: 26-8-2009 22:43
Het zal toch niet zo zijn dat de laatste regels in "Mijn Colum" van augustus reeds voor de inkt goed en wel droog is de prullenbak in kunnen. Ik houdt er Erik de Macker aan dat waarmaakt wat hij in de colum schrijft! Als ik tot mijn 67e moet werken heb ik op 2 maanden na 52 jaar gewerkt in een fysiek behoorlijk belastend beroep! Wim Maats
Afzender: ronnie Hoogendoorn
Datum: 26-8-2009 21:49
Max 45 jaar werken, is voor zware beroepen veel te lang. Dit zijn weer ideeën van mensen die totaal niet weten wat het is om werkzaam te zijn in een zwaar beroep. Hebben jullie wel eens een stratenmaker, bouwvakker, brandweerman, verplegendpersoneel enz. gezien die 45 jaar in een dergelijk beroep heeft gewerkt??? Dus mensen, blijf gewoon vasthouden aan de 65 jarige leeftijd, het is al een probleem om werk te hebben en te houden op deze leeftijd. En in mijn ogen droom lekker verder met het idee dat 6 van de 10 mensen tussen de 60 en 65 jaar betaald werk moeten hebben, we hebben nu al een overschot op de arbeidsmarkt, de jeugd kan geen baan vinden. Een ontevreden CNV lid, eerst de brandweer CAO, naar de knopen geholpen, en straks de AOW leeftijd verhogen, natuurlijk zeggen jullie dat het niet de bedoeling is, maar dit heb ik jullie wel vaker horen zeggen!!!!!!! Het is geen dreiging, maar werkelijkheid, als CNV akkoord gaat, is het voor mij einde CNV lid.
Afzender: M.v.o
Datum: 26-8-2009 13:23
Max. 45 jaar werken vind ik in beginsel een goed uitgangspunt voor degene die op jonge leeftijd (in mijn geval 16 jr) gestart zijn met werken. Mijn vraag is echter: ik heb in 1e instantie bijna 2 jaar bij mijn 1e werkgever gewerkt en werk nu al meer dan 40 jaar bij bij mijn 2e werkgever. Welke datum telt ?
Afzender: gerrit hitzert
Datum: 26-8-2009 10:23
Het voorstel om vast te houden aan een maximum van 45 jaar werken is een goed uitgangspunt; dit jaar werk ik 40 jaar en ben 56 jaar;

Met Vitamine CNV meer zekerheid in handen
CNV Publieke Zaak