http://www.mijnvakbond.nl/Massale-steun-CAO-inzet-Gemeenten


CNV Publieke Zaak
  • volg CNV Publieke Zaak via Twitter
  • volg CNV Publieke Zaak via YouTube
  • volg CNV Publieke Zaak via Flickr
  • volg CNV Publieke Zaak via Linkedin
  • volg CNV Publieke Zaak via Facebook
  • volg CNV Publieke Zaak via RSS feeds

Massale steun CAO-inzet Gemeenten










  • Massale steun CAO-inzet Gemeenten 

Massale steun CAO-inzet Gemeenten

Laatst bekeken

17-04-2012 16:35 | Bijgewerkt: 17-04-2012 16:40

Massale steun CAO-inzet Gemeenten

94% gemeenteambtenaren steunt nog steeds eisen vakbonden

Massale steun CAO-inzet Gemeenten

De bonden in de sector Gemeenten krijgen nog steeds massale steun van de gemeenteambtenaren. Maar liefst 94 procent van veertienduizend gemeenteambtenaren ondersteunt de CAO-eisen van de vakbonden.

Dit blijkt uit het referendum van Abvakabo FNV, CNV Publieke Zaak en CMHF. Leden en niet-leden konden zich de afgelopen twee weken uitspreken over het eisenpakket van de bonden: werkzekerheid, kwaliteit van werk en koopkrachtbehoud. Met het oog op de verslechterde economische situatie, nieuwe bezuinigingen en het ontbreken van een nieuwe CAO zijn gemeenteambtenaren opnieuw geraadpleegd.

Van de deelnemers aan het raadplegend referendum is 30 procent niet aangesloten bij een vakbond. 96 procent van de leden is het eens met het eisenpakket, onder niet-leden ligt dit percentage op 88 procent.

Banen op de tocht
Juan Schot, bestuurder van CNV Publieke Zaak: “Steeds meer gemeenteambtenaren maken zich zorgen over hun baan. Tienduizenden banen staan op de tocht. Rotterdam, Eindhoven en Apeldoorn hebben bijvoorbeeld al aangekondigd te gaan snijden. Werkzekerheid is in deze tijd een reële eis; dat vinden wij en dat vinden dus ook de mensen op de werkvloer. Nu de Vereniging van Nederlandse Gemeenten nog.” De vakbonden willen de VNG hiervan overtuigen op 6 juni. “Dan vieren de werkgevers feest. En daar mogen gemeenteambtenaren natuurlijk niet ontbreken”. 

Werkzekerheid
Vakbonden pleiten voor van-werk-naar-werktrajecten; een overeenkomst tussen werkgever en medewerker over intensieve begeleiding, met rechten en plichten voor beide partijen. Deze overeenkomst eindigt pas als de medewerker een baan heeft gevonden of vrijwillig ontslag neemt. Met maatwerk wordt voorkomen dat ontslagen medewerkers van gemeenten terechtkomen in een uitkeringssituatie. Gemeenten zijn eigenrisicodrager en moeten de kosten van de WW-uitkering en de voorzieningen bij werkloosheid dus zelf betalen. Door medewerkers intensief van werk naar werk te begeleiden, wordt gemiddeld € 130.000 euro per traject bespaard. De bonden willen dat gemeenten hun verantwoordelijkheid nemen en boventallige medewerkers werkzekerheid bieden. Dat kan ook werk zijn buiten het bedrijf of zelfs buiten de sector.

Naar sectorpagina

 

Reacties

Afzender: Hans Casteleijn
Datum: 23-4-2012 9:25
Ik deel de mening van andere respondenten. Dit was een enquête in de vomr van de oude sovjetstijl. Ik begin langzamerhand behoorlijk te twijfelen over mijn vakbondslidmaatschap. Aks ik als bondslid beschouwd wordt als een mak schaap dat mag mee blaten, dan voel ik mij daar niet meer thuis. Ik ben nu 56 jaar, maar ik vind dat de werksituatie mij de overheid totaal verbureaucratiseerd is. Ik mis ook bij het CNV een duidelijke visie om moderner en flexibeler werken en kom dan niet aan met die modekreten als Het Nieuwe Werken. Ik wil duidelijk mee kunnen praten over de toekomst van mijn werk en niet meer via zo'n lullige internetenquête.
Afzender: Hans Casteleijn
Datum: 23-4-2012 9:25
Ik deel de mening van andere respondenten. Dit was een enquête in de vomr van de oude sovjetstijl. Ik begin langzamerhand behoorlijk te twijfelen over mijn vakbondslidmaatschap. Aks ik als bondslid beschouwd wordt als een mak schaap dat mag mee blaten, dan voel ik mij daar niet meer thuis. Ik ben nu 56 jaar, maar ik vind dat de werksituatie mij de overheid totaal verbureaucratiseerd is. Ik mis ook bij het CNV een dujidelijke visie om moderner en flexibeler werken en kom dan niet aan met die modekreten als Het Nieuwe Werken. Ik wil duidelijk mee kunnen praten over de toekomst van mijn werk en niet meer via zo'n lullige internetenquête.
Afzender: Jaap
Datum: 20-4-2012 18:07
Het was een heel slechte vraagstelling. Je kon alleen maar volledig voor of volledig tegen zijn. Ik steun wel de looneisen van de bond maar niet de werkzekerheid (is niet mee van deze tijd). Omdat de vraagstelling zo ongenanceerd was heb ik niet gestemd. Zie ook reactie van Gerrit
Afzender: Jan E
Datum: 20-4-2012 12:50
Collega moet allimentatie betalen die jaarlijks geindexeerd wordt. Roept al jaren dat hij jaarlijks daarop steeds meer toelegt. Ik merk dat ook aan mijn steeds verder krimpende bestedingsruimte. We houden al lange tijd de kostenstijgingen niet meer bij. Echter wanneer ik met een 0-lijn kan bewerkstelligen dat er hier in Rotterdam minder ambtenaren een schop onder hun hol krijgen dan zou ik daarvoor zijn. Ben echter bang dat politici het geld weer een andere aanwending gaan geven. Zij moeten tenslotte over onze rug weer scoren. Daar baal ik onderhand wel stevig van. Ik zou mijn kinderen dan ook niet adviseren ambtenaar te worden en gelukkig ziet het daar ook niet naar uit. Dat adviseer ik ook alle collega ambtenaren te doen. Zorg ervoor dat de jeugd niet gevangen wordt in het spinnenweb van het ambternaarschap. Op die wijze keert de wal vanzelf het schip.
Afzender: Gerrit
Datum: 20-4-2012 9:55
Wat een onzinnige actie! Heel weinig mensen hebben gestemd. Daarnaast was de vraagstelling slecht. Daar kun je niet een dergelijke conclusie aan verbinden! Zonde van mijn contributie! Zorg snel voor een CAO! Profileer je niet als bond met dergelijke acties. Het schrikt veel van mijn collega's af. Zij weten dat de tijden slecht zijn en veranderen. Ze hebben geen behoefte aan een bond met dit gedrag!
Afzender: Gerard V.
Datum: 20-4-2012 8:02
Als ik enkele kritische opmerkingen zie,. denk ik dat men de CAO krijgt die men verdient. Wat een slappe hap! Een ... niet stemmers zijn voorstemmers. Als je niet stemt heb je ook niets te zeggen en stem je in. Zo simpel is het. En.. waarom zouden harde acties passé zijn? Liever geen vreten dan dank u wel te zeggen tegen de fooi van een asociale werkgever. Je hebt als ambtenaar toch nog wel enige trots of zijn het allemaal van die grijze muizen? Ik ga voor de zienswijze van hester@. Opstaan allemaal en er tegenaan. Juist nu want anders gaat het net als in de tijd van Bestek81.
Afzender: hj wever
Datum: 19-4-2012 20:28
Ik ben het met henk uit ijmuiden eens met publieks vriendelijke acties wij hebben in utrcht dit als tuinmannnn ook een keer gedaan en hebben tuintjes van oudere mensen gedaan. met die ander henk die meerdere keren met vacantie gaat ben ik het niet eens als je gezond ben mag je in nederland met vacantie mijn vrouw is invalide en ik heb hart klachten en bent 1600 euro kwijt aan eigen bijdrage wat niet aftrekbaar meer is en dan praat ik niet een s over de tandarts of een bril ofzo die komt er ook nog eens bij dus henk als jij een keertje minder gaat trakteer mij dan maar op een vakantie. en daar komt bij dat ik nog eens 51 jaar mag werken in een zwaar beroep. een paar centen erbij of de zieken kosten omlaag is zeer welkom.
Afzender: Jan
Datum: 19-4-2012 19:58
Accepteren van de nullijn is een fluitje van een cent als je gebruik maakt van de hypotheekrente aftrek in de hoogste belastingschaal en zou de acceptatie van hen die daar geen gebruik van maken mi vergroten
Afzender: Herman
Datum: 19-4-2012 19:17
Jeetje! Wat een verrassing.. Wellicht was de uitslag anders geweest als het referendum annoniem was geweest.. Welk lid wil ten slotte te boek staan als een actieweigeraar..
Afzender: hester
Datum: 19-4-2012 19:13
Tsja, 8 %..... Waar zijn al die andere vakbondsleden? Betekent dit dat er maar een heel klein percentage betrokken is bij de geweldige inzet van onze vertegenwoordigers? Is de zwijgende massa onverschillig? Zal het 'hun tijd' wel duren? Jammer dat we met z'n allen niet massaal opstaan. We zijn dienstverlenend aan onze burgers in een democratie en ik hoop van harte dat ons kabinet daar eindelijk voor open gaat staan. Hier en daar lees ik dat we niet mogen zeuren. Dat doen we toch ook niet? Bovendien ligt het toch wel iets meer genuanceerd. Onze salarissen lopen al jarenlang achter en we blijven inleveren. Crisis of niet: het probleem kan niet op de ambtenaren worden afgewenteld. Wie schreeuwt er het hardst als straks de vuilnis niet meer wordt opgehaald en de burgers niet meer adequaat worden geholpen aan de loketten? Juist: zij die nu roepen dat we niet mogen zeuren. Vakbond en leden: doorgaan, sociaal, betrokken en bereid op redelijke wijze de tering naar de nering te zetten!
Afzender: RKS
Datum: 19-4-2012 17:27
Eens met 'realistische ambtenaar': - kwaliteit van werk is een vaag begrip waar je zelf een groot aandeel in hebt - werkzekerheid: idem. - koopkrachtbehoud: is toch wel het uiterste minimum. Dat een helaas grote groep politici en bestuurders dat anders zien, tja, wijsheid is dun gezaaid, zeker met hun salaris. Maar om voor de zoveelste keer de ambtenaren maar weer eens op de nullijn te zetten (of er onder, met dit kabinet kan alles) is gewoon een totale minachting voor het overheidspersoneel.
Afzender: Henk
Datum: 19-4-2012 16:41
Als de wiedeweerga het bod accepteren! En ik zou maar vaart maken en zo mogelijk vóór het einde van het "Catshuis overleg" een standpunt innemen. Straks maakt een ander de keuze voor ons. Er pakken zich momenteel donkere wolken samen boven gemeenteland.
Afzender: Henk - IJmuiden
Datum: 19-4-2012 16:20
Actie voeren is op zich prima maar waar is de noodzaak?! We hoeven zeker niet te mopperen als het gaat om onze CAO! Maar als de meerderheid het zo noodzakelijk vindt om actie te gaan voeren doe k daar zeker niet aan mee! Met vlaggetjes en van die petjes op het malieveld vindt ik persoonlijk een beetje passé! 't Lijkt wel op een kleuterschoolreisje!De boel platleggen is ook verleden tijd. Daarom denk ik meer aan ludieke actie's bijvoorbeeld één dag werkneerleggen en op die dag bijvoorbeeld mensen met een beperking een leuke dag bezorgen. Dan laten we twee dingen zien. 1. Dat we het niet eens zijn met de CAO. 2. Dat we als gemeente ambtenaar niet te beroerd zijn om de zwakkere in onze samenleving te helpen of een leuke dag te bezorgen. Hiermee kweek je meer simpatie dan met stakingen en andere onrust meebrengende acties
Afzender: HRM'er
Datum: 19-4-2012 14:24
Eens met Henk ! behoor kennelijk tot de weinige leden die tegen-gestemd hebben....wij hebben het echt veel te goed om actie te voeren !
Afzender: Gerben
Datum: 19-4-2012 14:05
Laten de bonden nu eens de strijdbijl begraven. Er komen snel ongekend scherpe bezuinigingen vanuit het Catshuisberaad en dan lopen de bonden te zeuren over een paar procent meer loon? Onbegrijpelijk!
Afzender: Henk
Datum: 19-4-2012 13:52
CNV zo snel mogelijk het bod van de VNG accepteren. Kijk eens in andere sectoren waar mensen worden ontslagen, omdat er geen werk is of het bedrijf betalingsproblemen heeft. Terwijl de gemeente geen goed beleid voor de zwakkeren kan uitvoeren, bijvoorbeeld WMO kunnen wij als gemeenteambtenaar meerdere keren per jaar op vakantie. Is dat mijn CNV?
Afzender: realistische ambtenaar
Datum: 19-4-2012 13:48
Koopkrachtbehoud, daar is iedere normaal denkende werknemer voor. Werkzekerheid is niet meer van deze tijd; als je je werk goed doet hoef je nergens bang voor te zijn. Kwaliteit van je werk regel je - voor zover je dit zelf niet kunt - met je leidinggevende.
Afzender: Marcel
Datum: 19-4-2012 13:44
Helemaals eens met Robbert NU AKTIE voeren
Afzender: Ambtenaar Dongeradeel
Datum: 19-4-2012 13:41
helemaal eens met de vorige schrijvers !! vooral het stukje over de lagere schalen !
Afzender: Harry
Datum: 18-4-2012 11:37
Vostrekt eens met de "treurige ambtenaar". 7,8% van alle gemeenteambtenaren stemt, 7,3% steunt de cao-eisen van de bonden en dan is de conclusie dat er "massale steun is voor eisen van de bonden". Dit soort misbruik van statistiek is echt niet meer van deze tijd. 92,2% heeft niet gestemd en dat geeft de feitelijke situatie beter weer: iedereen is moe van het voortslepen van de onderhandelingen!
Afzender: treurigeambtenaar
Datum: 18-4-2012 8:54
@HW, Referendum zegt helemaal niets. 14000 ambtenaren hebben gestemd dat is nog geen 8% van het totaal aantal gemeenteambtenaren. Waarom heeft 92% NIET gestemd? Omdat het een flutreferendum was waarbij je alleen alles of niets kon kiezen? of misschien omdat deze onvoorstelbare poppenkast van de bonden de neus uit komt. Stel dat de bonden besluiten n.a.v. dit referendum een protestactie op het malieveld zou zouden, dan zouden er een handje vol ambtenaren staatn. Ik vind dit diep triest en ga mijn lidmaatschap van de bond opzeggen. Ben het met Martin eens dat het risico groot is dat er helemaal niks uit komt.
Afzender: het wachten beu
Datum: 17-4-2012 22:09
lekker wachten, actievoeren en dan straks met lege handen staan. Denk even aan al die collega's in de lagere schalen die al 1 1/2 jaar geen salarisverhoging gehad hebben, wel lastenverzwaringen. Accepteren dat aanbod en vervolgens vast voor de nieuwe cao aan de slag, kan je beter nu mee beginnen als straks ook weer een jaar na datum.
Afzender: Robbert
Datum: 17-4-2012 20:58
Kunnen we nu dan eindelijk stoppen met praten en keihard actievoeren? Er wordt al anderhalf jaar gepraat, gepraat en nog eens gepraat......met als resultaat......NIETS!
Afzender: HW
Datum: 17-4-2012 19:39
Martin,uitkomst referendum geeft iets anders aan !
Afzender: Martin
Datum: 17-4-2012 18:21
Ik ben toch echt bang dat het eindresultaat zal zijn dat de gemeenteambtenaren ook op de nullijn komen te zitten en zij uiteindelijk met lege handen komen te staan. Niet goed voor de gemeenteambtenaren, maar ook slecht voor het imago van de bonden. Dus toch het bod van VNG zo snel mogelijk accepteren, nu het nog kan!

Met Vitamine CNV meer zekerheid in handen
CNV Publieke Zaak
Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te geven.
Strict noodzakelijke cookies
Voor deze cookies hoeven we aan u geen toestemming te vragen. Deze cookies zijn nodig om de websites van CNV Publieke Zaak goed te laten werken. Bijvoorbeeld om bepaalde pagina's wel of niet te tonen als u als u bent ingelogd. Of als u iets koopt via onze webwinkel. Om de websites continue te kunnen verbeteren, houden we anonieme statistieken (comScore Digital Analytix) bij over het surfgedrag van onze bezoekers. Zo weten we bijvoorbeeld welke pagina's het best worden bezocht en welke browsers (bijvoorbeeld Chrome, Firefox, Internet Explorer en Safari) het meest gebruikt worden.
Functionaliteitscookies
In deze categorie gaat het vooral om extra functionaliteit. Bijvoorbeeld om de door u gekozen lettergrootte te laten onthouden door de browser. Of een poll om uw mening te geven over een bepaald onderwerp. Om de website continue te kunnen verbeteren, meten we ook via Google Analytiscs het surfgedrag van onze bezoekers.
Cookies van derden
Op diverse pagina's maken we gebruik van Twitter, YouTube, Facebook en andere sociale media. Bijvoorbeeld door een video van YouTube te tonen die u direct kunt afspelen. Of door tweets over een bepaald onderwerp te groeperen zodat u snel op de hoogte bent.