http://www.mijnvakbond.nl/Reactie-CNV-Lente-akkoord


CNV Publieke Zaak
  • volg CNV Publieke Zaak via Twitter
  • volg CNV Publieke Zaak via YouTube
  • volg CNV Publieke Zaak via Flickr
  • volg CNV Publieke Zaak via Linkedin
  • volg CNV Publieke Zaak via Facebook
  • volg CNV Publieke Zaak via RSS feeds

Reactie CNV 'Lente-akkoord'










  • Reactie CNV 'Lente-akkoord' 

Reactie CNV 'Lente-akkoord'

Laatst bekeken

10-05-2012 13:00 | Bijgewerkt: 10-05-2012 13:00

Reactie CNV 'Lente-akkoord'

Commentaar over akkoord partijen Tweede Kamer

Reactie CNV 'Lente-akkoord'

Partijen in de Tweede Kamer (VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie) bereikten twee weken geleden een akkoord over de begroting 2013 ('Lente-akkoord'). Omdat het akkoord behoorlijk beknopt is, is nog veel onduidelijk. CNV volgt de ontwikkelingen op de voet. Naarmate de verdere invulling van het akkoord duidelijk wordt, zal het CNV actief aandacht vragen voor onze standpunten op de voor onze leden belangrijkste gebieden. Op de link hieronder kunt u het CNV-commentaar lezen over de 24 maatregelen van het gesloten akkoord. 

Reactie CNV Lente-akkoord

 

Reacties

Afzender: Xenical Sales
Datum: 24-6-2012 7:00
Talent, you will tell nothing..
Afzender: Harry
Datum: 6-6-2012 15:01
T.a.v. verhogen AOW leeftijd (groep Vutters,Flexpensioeners enz) Volgens minister Kamp van de VVD kunnen de enorme inkomens nadelen dmv leningen (nu nog voorschotten genoemd) of interen op vermogen of aanspreken inkomen partner opgelost worden. Deze mening zegt iets over het kennis niveau en rechtvaardigings zin. De enorme inkomens nadelen zijn en blijven enorme nadelen (ook bij een lening) De politieke partijen CDA,D’66,VVD,GL en ..beseffen totaal niet dat de rekening van hervormingen en bezuinigen dan onevenredig neergelegd wordt bij bepaalde groepen in de samenleving. Het is een schande! En wat vindt de vakbeweging w.o. en m.n. CNV/PZ???
Afzender: Fred Smith
Datum: 3-6-2012 19:49
Ik had toch graag gewild dat de reactie van het CNV, bijv. via de CNV-voorzitter, wat directer en wat kritischer was. Wil het CNV wel echt de belangen van leden, zoals pre-vutters en pre-pensioeners behartigen? De reacties zijn op zijn zachts gezegd nogal lauw. Zo in de zin van ' we zien wel' . Beseft de bond wel wie zij eigenlijk behartigen? Ik twijfel over mijn lidmaatschap bij zo een krachteloosheid.
Afzender: Belangenbehartiging?
Datum: 18-5-2012 19:27
Laat het CNV (Smit) en CNV Publieke Zaak (de Macker ) de belangenbehartiging voortaan over aan de Abvakabo FNV ? Schijnbaar wel ,zie uitspraak SMIT. De Abvakabo/ FNV roept tenminste nog demissionair minister Kamp met klem op in actie te komen. Ook maant de Abvakabo het parlement erop toe te zien dat deze dreigende strop voor vele vutters, FLO’ers en andere mensen met een vervroegde pensioenregeling ongedaan wordt gemaakt. Erg triest als je straks 50 jaar AOW premie hebt betaald en straks 43 jaar contributie hebt betaald aan CNV Publieke Zaak en hun rechtsvoorgangers! Het is mij de laatste weken pas echt duidelijk geworden waar het CNV en CNV Publieke Zaak echt voorstaat.Helaas niet voor mijn belangen en die van leden die in soortgelijke omstandigheden verkeren
Afzender: Hetisallemaalnogveelergerzondergoedeovergangsregeling!
Datum: 17-5-2012 20:49
Reactie op van Winter. Het is allemaal -voorzover ik heb begrepen- nog veel erger bv. geboren in 02-1951 en met flex pensioen :2013 (1mnd) +2014 (1mnd)+2015 (1mnd)+2016 (2mnd)=totaal 5 mnd.voor alleenstaande . Dus voor 2 personen onder gelijke omstandigheden is dan 2 X5 mnd=10 mnd geen AOW voor een gezin.! Als de 65 jarige leeftijd voor premiebetaling van volksverzekeringen dan ook nog eens opschuift met de verhoging van AOW leeftijd ,dan wordt gedurende die tijd ook nog eens het veel lagere inkomen ook nog eens met ca.20% extra belast. Dank CDA,VVD,D66,CU,GL en VAKBONDEN die dit alles schijnbaar accepteren.(immers tot nu toe blijft het bij het schrijven van verhaaltjes en uitspraken van SMIT een voorzitter van het CNV die dit alles naar verluid wel acceptabel vindt.
Afzender: van winter
Datum: 17-5-2012 19:14
Wat een passiviteit bij bonden!! Waar is de strijd gebleven. Alleen contributies opstrijken en dan houdt het op. Laat mensen maar in de kou staan die nu met prepensioen zijn. Kon toch nog voor 1950! en dan opeens de aow verhogen. Dat betekent dus geen aow en ook geen prepensioen uitkering als men 65 wordt. Dus geen inkomen voor minimaal 1maand , maar voor sommigen als je ongunstig jarig bent bijna 2 maanden. En dan vinden de bonden acceptabel???? Niet te geloven dit allemaal.
Afzender: Harry
Datum: 17-5-2012 15:33
Jongerius FNV : "het is nog erger dan we dachten" ‘Het is een slopend akkoord’, ‘gerommel in de marge’ of ‘nog erger dan we dachten."Dus de vraag is gerechtvaardigd of ik wel goed zit bij het CNV???? Zie uitspraken CDA-er Smit.
Afzender: wimR
Datum: 17-5-2012 0:13
ach,we mogen straks weer gaan stemmen,kunnen we er voor zorgen dat er een regering komt die wat meer rekening met ons houd in plaats van dat stelletje wat er nu zit en het totaal niet intereseert hoe het straks met ons zal gaan.
Afzender: Conclusie uitspraken Smit
Datum: 16-5-2012 22:01
Het is duidelijk dat o.a. Vutters,Flexpensioeners,degene met een afvloeingsregeling tot exact 65 jaar niets van het CNV en CNV/PZ hoeven te verwachten.Dus ..........
Afzender: Uitspraken SMIT
Datum: 16-5-2012 21:32
Als dit waar is wat de media weergeeft n.l. "het CNV vindt het bezuinigingspakket redelijk afgewogen. "Bezuinigingen doen altijd pijn, maar er lijkt nagedacht over het verdelen van die pijn", zegt voorzitter Smit van de vakcentrale."Ik vind dat hij maar moet opstappen!Diep treurig zo'n voorzitter! Het is duidelijk dat hij totaal niet weet waarover hij het heeft!(Zie reacties ) De Macker doe eindelijk iets..Dit kost u leden wanneer u niet duidelijk en openlijk afstand doet van dergelijke onzin. Met zo'n vakbondbestuurders hoef je geen vijanden te hebben!.Heel erg slecht!
Afzender: Reactie op Rien
Datum: 16-5-2012 16:59
Voor de goede orde ,neen ik heb daar geen rekening mee gehouden.Wel met de aanname dat de leeftijd van 65 jaar voor de premie volksverzekeringen ook wordt opgeschoven met de hoger AOW leeftijd.. Dat scheelt naar mij bekend is dan plus minus 20%.
Afzender: Rien
Datum: 16-5-2012 16:44
De reactie van 16-05-2012 15:38 uur. Hebt u met de berekening, dat u een inkomensverlies hebt van +/- € 7.500,- ook rekening gehouden, dat u wellicht ook langer het hoge belastingtarief gaat betalen. Uw tekort wordt dan aanmerkelijk groter!!!
Afzender: Oproep aan het bestuur CNV/PZ
Datum: 16-5-2012 15:38
Als het waar is wat zojuist door de media gemeld wordt - aangaande verhoging AOW leeftijd- dan betekent dit een eenmalig netto inkomens verlies voor mijn gezin van +/- 7500,-- .Dus vakbond doe nu eindelijk eens iets concreets aan belangbehartiging en laat je niet zomaar buitenspel zetten Vraag je eens af of dit allemaal wel juridisch kan?.En als u niets wilt doen , maak dit dan ook gemotiveerd bekend!. Andere oppervlakkige verhalen en verhaaltjes heb ik al genoeg gelezen.Een vakbond is er niet om verhalen cq verhaaltjes te schrijven maar op te komen voor de belangen van leden.Doen jullie niets dan zou ik zeggen wordt schrijver !
Afzender: HvB
Datum: 15-5-2012 18:16
Helemaal eens met de opmerkingen van Alfred Loman. IIn feite is het triest dat hij op deze wijze moet reageren. Zijn inzet en houding, ook toen hij nog als bestuurder actief was, staan in schril contrast tot de houding van de bestuurders nu. De leden horen of zien niets van hen. De heer Loman diskwalificeert in feite de huidige bestuurders en, helaas terecht. De sector Rijk heeft geen CAO omdat het CNV zich gewoon bij de arrogantie van de heer Donner en later bij die van mevrouw Spies heeft neergelegd. Je gaat toch zker niet in actie komen tegen CDA-politici. Onze vakorganisatie had een CAO moeten eisen. Nu is het te laat. De nullijn over 2011 en 2012 is een feit. De komende periode weer een nullijn. Het wordt het kabinet wel erg gemakkelijk gemaakt. Zij zullen doorgaan. Zie de verslechteringen (fiscalisering) met betrekking tot het woon-werkverkeer. Het kabinet kan doorgaan want de bestuurders van onze CNV die slikt alles voor zoete koek. Het zal om die reden nog wel erger worden.
Afzender: AAd van Lankeren
Datum: 13-5-2012 15:48
Ik vrees de fiscalisering van de woon-werkvergoedingen.Ik wil wel,maar kan mijn woon-werktraject niet met OV vervolgen.Daar is mijn vergoeding ook op gebaseerd.Ik wordt dadelijk ten onrechte gestraft.Deze fiscalisering is gecumuleerd op: de 4-jarige nullijn (we ziiten al twee jaar op de nullijn) en ontbreken van een fatsoenlijk SFB bij ontslaag.
Afzender: HW
Datum: 12-5-2012 11:56
Ik heb de indruk dat de politiek w.o. leden van de 2e kamer vooral met elkaar bezig zijn m.n.die van het CDA (trouwens net als in de vakbeweging) ! En het is jammer dat een kamerlid niet slechts 4jaar deze functie mag uitoefenen.Immers er komen wel nieuwe verkiezingen doch je kunt als burger voornamelijk alleen maar kiezen tussen personen die mede verantwoordelijk zijn (door het nemen van beslissingen of juist niet beslissen) voor de huidige problemen. Toen wezen ze de weg en nu willen en zullen ze weer de weg wijzen!!! . Het zijn vaak dezelfde personen en je komt ze (net als bij de vakbond) overal in andere organisaties.tegen .Het gaat naar mijn mening allang niet meer om de belangen van burgers cq vakbondsleden doch vooral om structuren en baantjes.Hoe wil je met deze figuren polderen wanneer ze binnen 2 dagen in staat zijn om de gehele vakbeweging opzij te zetten.? En als het in hun eigen belang is weer willen polderen en dat de vakbeweging dan weer braaf aanschuift? .Dit alles vraagt een andere houding van de vakbond CNV/PZ. ipv weer oproepen tot polderen of i.d. .Het komt mij zorgelijk over en eigenlijk is het onverantwoord
Afzender: Dank Alfred Loman
Datum: 11-5-2012 8:54
Alfred Lohman, oud bestuurder CNV Publieke Zaak. Dank voor uw bijdrage.Dit inzicht en deze houding zou een voorbeeld moeten zijn voor de jongere generatie CNV Publieke Zaak bestuurders.De huidige vakbonden en hele huidige werknemers -vakbeweging kan nog veel leren van de intenties en posities welke de zgn "oude "vakbeweging had en aantoonbaar innam.Als de houding goed is dan kunnen m.i. de discussies over andere structuren direct beindigd worden en kan men de vakbondsleden belangen en die van burgers intensiveren.Niet structuren bepalen het succes doch wel de mensen.! .
Afzender: Alfred Lohman, oud bestuurder CNV Publieke Zaak
Datum: 10-5-2012 23:49
Inderdaad moet de vakbeweging aan de bak om de gevolgen van het lenteakkoord te bestrijden. Er wordt nu door de politiek ingegrepen op afspraken die uit CAO's voortvloeien en waar werkemers afspraken over hebben gemaakt met werkgevers. Bijvoorbeeld door eerder uit te treden om plaats te maken voor anderen. Het is dan wel heel goedkoop van CDA, VVD, D 66, Groen Links en CU om deze werknemers op te zadelen met een financieel gat omdat zij vinden dat de 3% norm gehaald moet worden. Dat heeft niks met bezuinigen of hervormingen te maken. Dat is regelrecht ingrijpen in het inkomen van individuele werknemers. Ook ik ga er van uit dat het CNV er alles aan doet om met de politiek bindende afspraken te maken dat dit financieel nadeel volledig gecompenseerd wordt en dat de betrokken werknemers er op kunnen vertrouwen dat de met hen gemaakte afspraken worden nagekomen.
Afzender: Harry
Datum: 10-5-2012 20:14
Corr. onderstaande looftijdgrens moet gelezen worden als leeftijdsgrens. Sorry
Afzender: Risico2xgepakt!
Datum: 10-5-2012 20:11
Heer de Macker CNV /PZ.Let toch aub op! Al diegene die geen AOW bij 65 jaar ontvangen zoals Vutters,Flex-Pensioeners,degene met contractuele afvloeiregelingen exact tot 65 jaar hebben ,worden in bruto inkomen getroffen mits er geen goede overgangsregeling tot stand komt.Dit gegeven beinvloedt niet als enige de teruggang in het netto inkomen,( inkomensverlies)WANNEER DE LOOFTIJDSGRENS VOOR PREMIEBELATING VOOR VOLKSVERZEKERINGEN OOK GELIJKGETROKKEN WORDT MET DIE VAN DE AOW GERECHTIGDE LEEFTIJD BV 66 JAAR DAN NEEMT HET NETTO INKOMEN NOG EENS MET CA. 20 % AF!!! Dat dit laatste een logisch gevolg zal zijn van verhogen AOW gerechtigde leeftijd is zeer waarschijnlijk. Dus de genoemde groep wordt 2 x gepakt tenzij u het klaarspeelt om beide aandachtpunten dmv goede overgangsregelingen (in de AOW wet en in de Belastingwet ) af te dwingen. Ik heb dit al div. keren onder uw aandacht gebracht.
Afzender: Ook een overgangsregeling voor niet-VUTers!
Datum: 10-5-2012 18:29
Helemaal eens met "Overgangsregeling te kleine groep". Ook ik heb een contractuele afvloeiingsregeling tot mijn 65ste en val niet onder de categorie VUT-er omdat ik geboren ben na 1950. Hoe moet ik dit gat in mijn inkomen (van misschien wel 1 jaar) opvangen? Er is veel te weinig tijd om hier nog voor te sparen. Moet ik hiervoor het spaargeld gebruiken dat ik opzij heb gezet voor het AOW-gat dat je krijgt als je een jongere partner hebt? Je krijgt dan nl. maar een halve AOW. Dus tot mijn pensioendatum een AOW-gat en ook na mijn pensioendatum een AOW-gat tot mijn partner 65 is. Waarom alleen maar overgangsmaatregelen voor VUT-ers?
Afzender: Jan
Datum: 10-5-2012 17:30
Let op: Loonmatiging in de marktsector zal ook de ambtenaren treffen! Door de tabelcorrectiefactor in de (loon) belastingtarieven niet aan te passen worden zij dubbel getroffen. Ik neem aan dat de CNV niet gaat pleiten voor koopkrachtcorrectie, maar dit gaat eisen.
Afzender: Overgangsregeling te kleine groep!
Datum: 10-5-2012 17:28
CNV: " Het lijkt erop dat mensen die al met de VUT zijn, door de AOW-verhoging een inkomensgat krijgen." IK :Dit had wel wat beter omschreven kunnen staan .Wat denkt u van het inkomensgat die uw leden en andere burgers krijgen ,die die al met flexpensioen zijn gegaan of een contractuele afvloeingsregeling hebben tot exact 65 jaar. Ze hebben beslissingen genomen met de kennis van dat moment(toen) =65 jaar.En het is maar de vraag of ze met de kennis van heden (dus nu) dergelijke beslissingen zouden durven nemen.Het kost mij netto 1500,-- euro per maand (ervan uitgaande dat de leeftijdsverhoging ook voor de premie volksverzekeringen gaan gelden.) Ik snap niet dat dit politiek en juridisch allemaal kan! Laat deze deze mensen als CNV /PZ niet in de kou staan?
Afzender: Harry
Datum: 10-5-2012 16:44
"Verhoging van de AOW-leeftijd" met de leeftijd van 15 begonnen met werken, straks 52 jaar werken voor dat de AOW leeftijd bereikt is. Voelt niet eerlijk die extra jaren werken, ook al doe ik nu andere werk. Er is geen studiebeurs nodig geweest enz. Na 47,5 beroepsjaren zou voldoende moeten zijn om met AOW te kunnen ontvangen. Wordt ook al AOW gekort 2% per jaar dat ik een Zwitserse werkgever (transport) had terwijl ik toch in Nederland woonde.
Afzender: Harry
Datum: 10-5-2012 14:08
"De afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding is geen goede zaak. CNV is voor een onbelaste reiskostenvergoeding op een kostendekkend niveau. Als CNV geloven wij niet dat mensen door deze maatregel dichterbij hun werk gaan wonen." Graag volhouden! verhuizen is geen optie dan reist partner de andere kant op. En de vraag is of je je huis wel kan verkopen. De reiskostenvergoeding is al minimaal bij gemeenten. Misschien reiskosten beperken tot rijden in een label A en B auto?

Met Vitamine CNV meer zekerheid in handen
CNV Publieke Zaak
Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te geven.
Strict noodzakelijke cookies
Voor deze cookies hoeven we aan u geen toestemming te vragen. Deze cookies zijn nodig om de websites van CNV Publieke Zaak goed te laten werken. Bijvoorbeeld om bepaalde pagina's wel of niet te tonen als u als u bent ingelogd. Of als u iets koopt via onze webwinkel. Om de websites continue te kunnen verbeteren, houden we anonieme statistieken (comScore Digital Analytix) bij over het surfgedrag van onze bezoekers. Zo weten we bijvoorbeeld welke pagina's het best worden bezocht en welke browsers (bijvoorbeeld Chrome, Firefox, Internet Explorer en Safari) het meest gebruikt worden.
Functionaliteitscookies
In deze categorie gaat het vooral om extra functionaliteit. Bijvoorbeeld om de door u gekozen lettergrootte te laten onthouden door de browser. Of een poll om uw mening te geven over een bepaald onderwerp. Om de website continue te kunnen verbeteren, meten we ook via Google Analytiscs het surfgedrag van onze bezoekers.
Cookies van derden
Op diverse pagina's maken we gebruik van Twitter, YouTube, Facebook en andere sociale media. Bijvoorbeeld door een video van YouTube te tonen die u direct kunt afspelen. Of door tweets over een bepaald onderwerp te groeperen zodat u snel op de hoogte bent.