http://www.mijnvakbond.nl/patrickfey


CNV Publieke Zaak
  • volg CNV Publieke Zaak via Twitter
  • volg CNV Publieke Zaak via YouTube
  • volg CNV Publieke Zaak via Flickr
  • volg CNV Publieke Zaak via Linkedin
  • volg CNV Publieke Zaak via Facebook
  • volg CNV Publieke Zaak via RSS feeds

Patrick Fey










Patrick Fey

Weblog van Patrick Fey, bestuurslid  secretaris/penningmeester.

Laatste Log

22-november-2012

Het zuur voor de zorg

Verandering van spijs doet eten. Zo ook als de leiding van een land verandert. Met nieuw elan en een onbezoedeld imago kunnen de bakens worden verzet. Maar bij Rutte II loopt dat anders!

Voor de wittebroodsweken hoefden de koffers niet eens ingepakt te worden. De huwelijkse voorwaarden moesten meteen worden aangepast. Oorzaak van alle tumult was het verhogen en inkomensafhankelijk maken van de ziektekostenverzekering.

Kosten zorg
De kosten van de zorg zijn uitgebreid besproken. Wat je snel in je portemonnee voelt, daar vind je wat van. Maar als vakbond maken wij ons ook zorgen over de beschikbaarheid van de zorg én van de kwaliteit. Wanneer het regeerakkoord uitgewerkt wordt, zullen de verzorgingstehuizen zoals we die al tientallen jaren kennen verdwijnen. Nieuwe bewoners mogen alleen komen wonen als ze “minimaal zorgzwaartepakket 5” hebben. In gewone mensentaal kom je dan pas in het verpleeghuis terecht, als je bedlegerig bent of dementie hebt in een meer gevorderd stadium. Alleen de echt rijke ouderen kunnen de kosten van private verzorgingscomplexen betalen. Tegelijkertijd komen verzorgingstehuizen leeg te staan en verliezen duizenden zorgwerknemers hun baan.

Basisvoorziening
Maar ook het tot op zeer hoge leeftijd zelfstandig blijven wonen wordt veel lastiger. De thuiszorg in zijn huidige vorm verdwijnt. Er blijft een basisvoorziening over bij de gemeente die maar 25% mag kosten van wat nu nodig is. De thuiszorginstellingen zijn nu plannen aan het maken waarmee ze duizenden werknemers gaan ontslaan (1.500 ontslagen bij één instelling in één stad bijvoorbeeld). Dat is verschrikkelijk voor alle toegewijde zorgverleners. Maar natuurlijk ook voor de honderdduizenden die dagelijkse hulp nodig hebben. Gaan en kunnen mensen dit opvangen met behulp van hun kinderen of buren, of kunnen ze zelf personeel daarvoor inhuren?  De extra investering in de wijkverpleging die heel goed is, lost dat niet op. Het zal zelfs tot extra rompslomp leiden als je verzorgende en verplegende taken moet scheiden. Voor verpleging moet je bij de zorgverzekeraar zijn en voor verzorging bij de gemeente. Het is prettiger en goedkoper als één persoon de hulp in één keer biedt.

Menselijk leed
Het op jezelf blijven wonen zal ook moeilijker worden nu de dagopvang verdwijnt. Ook dit zit per 2014 niet meer in de AWBZ. De gemeenten krijgen ook hier taken erbij zonder dat het bijbehorende geld er is. Het is heel slecht als we straks geen dagopvang meer hebben voor bijvoorbeeld beginnend dementerenden. Hoe houden hun partners dit vol? Ook hier zal een verwachtte besparing naast menselijk leed tot meer kosten gaan lijden.

Zoet en zuur
De bovenstaande opsomming maakt niet vrolijk. We zijn druk aan de slag om politici, beleidsmakers etc. te overtuigen dat het anders kan en moet. Ideeën en initiatieven van onze leden vanaf de werkvloer zijn meer dan welkom! Laten zien wat een maatregel in de praktijk doet, opent de ogen. Voorbeelden hoe we beter én goedkoper kunnen werken zijn er ook, die willen we graag als alternatief aandragen. Mail of neem contact op als u dat nog niet gedaan heeft.

Het is wrang als we na het zoet van een snelle formatie jarenlang het zuur voor de kiezen krijgen.

Patrick Fey

 

Reacties

Afzender: W.S.
Datum: 7-2-2013 14:35
Verpleging en verzorging scheiden is een slecht plan. En hoe gaat de gemeente de indicatie vaststellen? En komt er dan een aparte organisatie voor verzorgenden en een voor verplegenden.Leidt alleen tot meer bureaucratie en ook niet tot betere kwaliteit van de zorg.Zo wordt de thuiszorg volgens mij om zeep geholpen en leidt tot versnippering en gaat meer kosten
Afzender: hermdroog
Datum: 1-2-2013 16:57
Weblogs Aaldert Mellema Alfred Lohman Daniëlle van der Eerden Eric de Macker Overzicht weblogs Eric de Macker Eric de Macker inleiding Ine van Bavel Jaap Dijkema Joost Veldt Jorick de Bruin Kaderleden zorg Nelleke Aantjes Patrick Fey Pieter Oudenaarden Rian Varkevisser Ron Reijsbergen Laatst bekekenStartVergadering LGB SeniorenJaap DijkemaVergadering LGB SeniorenSeniorenEric de MackerWeblog van Eric de Macker, Voorzitter CNV Publieke Zaak.Laatste Log 23-januari-2013 Vakbond en politiek Geregeld wordt de vraag gesteld of bonden zich niet teveel verbinden met de politiek. Naar aanleiding van een artikel over de banden tussen FNV en SP vroegen leden mij hoe dat bij het CNV zit. Heeft het CNV banden met een partij? Naar mijn idee hoort er geen bijzondere band te bestaan tussen de bond en welke partij dan ook. Binding aan een partij is niet in het belang van het vakbondswerk en het zou niet fair zijn naar de leden. Vakbonden en politieke partijen moeten gescheiden blijven. Daarmee is niet gezegd dat bonden geen politieke invloed hebben of mogen hebben. Medestanders Om met de leden te beginnen; de ervaring leert dat onze leden zich tot heel verschillende partijen aangetrokken voelen. Er is daarom geen aanleiding ons tot een partij in het bijzonder te richten. Te nauwe banden tussen onze bond en een partij zou ertoe leiden dat een groot deel van de leden zich daar niet in herkent en er bijgevolg niet achter staat. En het zou denk ik ook ongewenst zijn als een vers aangemeld lid tot de ontdekking moet komen dat hij of zij met de keuze voor onze bond, meteen ook een partij blijkt te steunen. Als we die kant op willen zou je daar als bond open over moeten zijn. Als we politieke medestanders zoeken voor vakbondsonderwerpen vinden we die evenmin bij een specifieke partij maar nu eens hier en dan weer daar. Het is daarom niet in het belang van onze leden de steun alleen hier of daar te zoeken. Geen banden? Zijn er dan helemaal geen banden? Ja die zijn er wel. Historisch gezien zijn er parallellen tussen de visies van christelijke partijen en christelijke vakbonden. Het is alleen te simpel gedacht om daar algemene conclusies aan te verbinden voor het vakbondswerk van 2013. Er zijn verder ideologische overeenkomsten waar bonden en partijen zich op gezamenlijke bronnen beroepen. Maar ook hier zie je dat in de praktijk er vanuit één bron tot heel verschillende zienswijzen kan worden gekomen. En tenslotte zijn er personele banden, bijvoorbeeld wanneer CNV-ers de politiek in gaan of omgekeerd bij de bond komen werken. Wanneer je als bond een zaak te bepleiten hebt is het logisch dat je gebruik maakt van contacten met politici die je kent. Maar ook hier zijn er gemakkelijk voorbeelden te vinden waarbij soms uitstekende contacten weinig tot geen effect bleken te hebben op de daadwerkelijke politieke steun. Belangenbehartiger Laten we tot slot de eigen rol en verantwoordelijkheid respecteren van bonden en politici. CNV Publieke Zaak is een belangenbehartiger van werknemers, uitkeringsgerechtigden en gepensioneerden voor hun belangen op het terrein van werk en inkomen. Politici zijn gekozen volksvertegenwoordigers die vanuit een algemene verantwoordelijkheid werken. De politieke partij moet daarbij een zelfstandige opstelling kunnen kiezen. Als bond mogen we uiteraard beïnvloeden, maar het zou niet goed zijn wanneer niet gekozen organisaties directe invloed gaan krijgen op de besluitvorming van bestuursorganen. Eric de Macker Reageer (Velden met een * zijn verplicht.) Uw naam: * Uw e-mailadres (wordt niet getoond): * Type de code over: 10366 Reacties Afzender: HW Datum: 27-1-2013 11:32 Aanvulling: Een vakbond zou ook de rechter een oordeel kunnen vragen over genomen besluiten. Als voorbeeld: Het ministerie heeft 24-1-2013 de overbruggingsregeling AOW bekend gemaakt. Deze regeling schiet schromelijk te kort aldus de FNV. De FNV heeft eerder aangekondigd naar de rechter te stappen om het AOW-gat voor mensen te repareren. Afzender: HW Datum: 27-1-2013 11:06 Wil de vakbeweging alleen maar beinvloeden?En werkt dit ? Zo neen ,dan zul je toch echt moeten overwegen om daar te komen en te zijn daar waar de besissingen genomen worden.(wil je echt iets bereiken).Het is dan ook aan de kiezer om te bepalen of er genoeg draagvlak is.Zo ja ,dan is dat democratisch tot stand gekomen en heb je echt beslissingsrecht. Zo neen,dan zal het bij pogingen blijven om te beinvloeden met weinig kans van slagen.Zie AOW problematiek. Afzender: Herm Droog Datum: 26-1-2013 18:59 Beste Eric, De gedachtengang in uw artikel kan ik in grote lijnen onderschrijven daar waar wordt geappelleerd aan de code van respect ten opzichte van onze leden. Echter de vraag is of in de 21e eeuw invloed op afstand zoals door u verwoord op politieke partijen effectief is. In toenemende mate ( o.m. onder invloed van individualisering trend ) ontstaan in onze samenleving specifieke groepering met specifieke behoefte aan belangen behartiging. ( jongeren,ouderen,behoeftigen,gehandicapten enz) Dit verschijnsel zie je ook in de politiek. Politieke partijen komen op voor zeer specifieke deelbelangen en focussen minder op het totale bonte palet van politieke issues. In dit verband verwijs ik naar: de partij voor de dieren, de partij voor ouderen( 50+) en nog veel andere partijen die weliswaar de kiesdrempel niet halen maar zich wel aandienen op het politieke toneel en de trend zoals boven aangegeven bevestigen. Kortom de verzuiling als voorheen in duidelijke herkenbare stromingen/organisatie/politieke partijen maakt plaats voor sterk uiteenlopende deelbelangen. De vraag is of wij als belangen groepering onze relatie met de politiek ook niet zouden moeten herzien. De gekozen volksvertegenwoordiger verplicht zich zijn/haar zienswijze op te offeren voor het partij belang en beloften gedaan in verkiezingstijd blijken al te vaak niet te worden ingelost of verdampen in de politieke realiteit van het compromis denken. Waarom zou de vakbond geen stemadvies kunnen geven in de vorm van uitleg over politieke partij programma's teneinde onze helderheid te verschaffen over de gevolgen van die programma's indien deze worden uitgevoerd. Kijken we naar de negatieve effecten die zich opstapelen voor senioren cq. gepensioneerden ,dan vraag ik me af of er geen behoefte had bestaan aan informatie over de gevolgen van de partij programma's van politieke partijen. Immers het was klip en klaar dat een aantal van de zoeven bedoelde negatieve effecten voor de verkiezingen helder waren. Kijken we naar de uitkomsten tot op heden van het regeerakkoord voor de senioren dan worden we daar achteraf niet blij van. Beinvloeding door de de vakcentrale achteraf moet nog effectief blijken te zijn en de voor onze leden gewenste resultaten op te leveren. De werkwijze van sommige politieke partijen na de verkiezingen , met als excuus dat je beloften simpelweg kunt verbreken , scoort niet hoog op de meetlat van het door u genoemde respect. Interessant thema om bij de senioren te polsen of ze hun stembiljet op dezelfde wijze zouden hebben ingevuld met de wetenschap die ze nu hebben over het groot aantal negatieve maatregelen dat op hun is neergedaald. - stijging premie voor zorgkosten -AOW partner pensioen -fiscale maatregel t.a.v. pensioen inkomen -AOW gat t.a.v ingangsdatum AOW -pensioengat tengevolge van verhoging pensioenleeftijd -geen indexering pensioenen - mogelijke pensioenkorting - gevolgen overheveling AWBZ /WMO naar gemeenten met verlaging budget. -effecten ontslagrecht voor senioren Uiteraard moeten we creatief meedenken in deze economisch wat mindere tijd. Echter de opeenstapeling van maatregen t.o.v. senioren rechtvaardigt een herbezinning op de relatie met het politieke bedrijf. Herm Droog
Afzender: wim klepper
Datum: 30-1-2013 19:06
Beste Patrick ,ik denk dat je als vakbondsman in een spagaat komt te zitten als je over goede en betaalbare zorg wil praten . Je moet de arbeidsvoorwaarden van de leden verdedigen,de personeelsleden van de zorginstellingen met hun arbeids contracten staan toch hoog in ons vaandel,maar we willen ook zorg en welzijn en wonen hoog in het vaandel houden. Ik heb als Vz,van een Clienten raad van een instelling voor gehandicapten erg veel moeite met het idee dat onze clienten minder dan 5Euro per dag hebben omvan te leven dus drie maaltijden koffie thee limonade ,een koekje dit kan natuurlijk niet van dit bedrag. Maar er is niet meer geld omdat we niet aan de arbeidsvoorwaarden mogen komen ook al zegt de bench mark dat het zorg personeel eigenlijk 10% teveel toucheerd en de Raad van Bestuur uiteraard ook teveel krijgt. Het is allemaal wel verklaarbaar ,het komt uit het verleden gemiddeld wat ouder personeel hoge schaal bedragen ,ooit door gebrek aan gewicht omhoog gevallen,daarna terug gezet met behoud van salaris kortom ik begrijp het helemaal maar ik wil in de instelling voor dat bedrag aan voeding niet wonen. Het is ook niet mogelijk zegt hetNIBUD maar hoe komen we aan goedkoper personeel ,want een ding is zeker er komt uit het zorgkantoor niet meer geld. MVG Wim
Afzender: wim klepper
Datum: 30-1-2013 19:06
Beste Patrick ,ik denk dat je als vakbondsman in een spagaat komt te zitten als je over goede en betaalbare zorg wil praten . Je moet de arbeidsvoorwaarden van de leden verdedigen,de personeelsleden van de zorginstellingen met hun arbeids contracten staan toch hoog in ons vaandel,maar we willen ook zorg en welzijn en wonen hoog in het vaandel houden. Ik heb als Vz,van een Clienten raad van een instelling voor gehandicapten erg veel moeite met het idee dat onze clienten minder dan 5Euro per dag hebben omvan te leven dus drie maaltijden koffie thee limonade ,een koekje dit kan natuurlijk niet van dit bedrag. Maar er is niet meer geld omdat we niet aan de arbeidsvoorwaarden mogen komen ook al zegt de bench mark dat het zorg personeel eigenlijk 10% teveel toucheerd en de Raad van Bestuur uiteraard ook teveel krijgt. Het is allemaal wel verklaarbaar ,het komt uit het verleden gemiddeld wat ouder personeel hoge schaal bedragen ,ooit door gebrek aan gewicht omhoog gevallen,daarna terug gezet met behoud van salaris kortom ik begrijp het helemaal maar ik wil in de instelling voor dat bedrag aan voeding niet wonen. Het is ook niet mogelijk zegt hetNIBUD maar hoe komen we aan goedkoper personeel ,want een ding is zeker er komt uit het zorgkantoor niet meer geld. MVG Wim
Afzender: wim klepper
Datum: 30-1-2013 19:06
Beste Patrick ,ik denk dat je als vakbondsman in een spagaat komt te zitten als je over goede en betaalbare zorg wil praten . Je moet de arbeidsvoorwaarden van de leden verdedigen,de personeelsleden van de zorginstellingen met hun arbeids contracten staan toch hoog in ons vaandel,maar we willen ook zorg en welzijn en wonen hoog in het vaandel houden. Ik heb als Vz,van een Clienten raad van een instelling voor gehandicapten erg veel moeite met het idee dat onze clienten minder dan 5Euro per dag hebben omvan te leven dus drie maaltijden koffie thee limonade ,een koekje dit kan natuurlijk niet van dit bedrag. Maar er is niet meer geld omdat we niet aan de arbeidsvoorwaarden mogen komen ook al zegt de bench mark dat het zorg personeel eigenlijk 10% teveel toucheerd en de Raad van Bestuur uiteraard ook teveel krijgt. Het is allemaal wel verklaarbaar ,het komt uit het verleden gemiddeld wat ouder personeel hoge schaal bedragen ,ooit door gebrek aan gewicht omhoog gevallen,daarna terug gezet met behoud van salaris kortom ik begrijp het helemaal maar ik wil in de instelling voor dat bedrag aan voeding niet wonen. Het is ook niet mogelijk zegt hetNIBUD maar hoe komen we aan goedkoper personeel ,want een ding is zeker er komt uit het zorgkantoor niet meer geld. MVG Wim
Afzender: Herm Droog
Datum: 26-1-2013 19:10
Beste Patrick, zie mijn reactie op artikel voorzitter E de M. mvgr. Herm Droog
Afzender: Harry
Datum: 16-1-2013 17:40
Erg wrang! Zomaar een idee.Als de politiek niet kan ingrijpen in bestaande contracten dan kunnen ze nog altijd wel een extra hogere belasting invoeren voor de grootverdieners in de (semi) publieke sector en ook elders. En deze opbrengst terug sluizen naar bv de zorgpot.Dan hoeft er waarschijnlijk minder bezuinigd te worden.
Afzender: Welzijn
Datum: 29-11-2012 22:30
Belachelijk plan want wie zorgt er dan voor dat de mensen niet eenzaam meer zijn? En hoe laat komt de thuiszorg als je naar het toilet moet? Rutte moet zelf eens kijken hoelang hij zijn plas op kan houden...dat staat de oudere mens immers te wachten. En voor mij....problemen om de vaste lasten te betalen als ik zo mijn baan kwijt ben.
Afzender: hs
Datum: 26-11-2012 11:51
wat deze maatregelen bij mij oproepen is, dat ik hoop dat er tegen de tijd dat ik oud ben en afhankelijk word van anderen er een pil is die ik zelfstandig kan innemen om menswaardig te sterven.
Afzender: E Jonkman-Zandstra
Datum: 25-11-2012 19:50
Het lijkt mij dat het besparen op de Persoonlijk begeleiders veel meer kosten kunnen besparen. Deze verzorgenden zitten uren achter de computer om alles te omschrijven en intussen zijn er geen "handen aan het bed". Ik werk zelf in de bejaardenzorg en zie daar een heleboel tijd verknoeid worden door de burocratie. Natuurlijk is het goed dat er een plan is , maar alle rompslomp met persoonsbeschrijvingen ed vind ik weggegooid geld én tijd.Het lijkt mij belangrijk dat de verzorgingshuizen blijven bestaan. De ouderen hebben het er prima naar de zin, genieten van het onderlinge contact en kunnen zich ook gewoon lekker op hun kamer terug trekken. Werkende kinderen kunnen hun ouders nooit op een efficiënte manier onder hun hoede nemen en ze kunnen de specifieke zorg die ze nodig hebben niet geven.
Afzender: bennink. jt
Datum: 25-11-2012 16:57
Basisvoorziening *,opvang ouderen door kinderen/buren.Ik denk dat niemand daar in de tokomst (en nu) tijd voor zal hebben, daar moeders en vaders werken .moeten /kinderopvang nodig hebben. Ik hoop op meer bureau*s die handig/voordelig /ter zake kundig, van de grond komen en het als in de laatste regel, geregelt gaat worden.
Afzender: I. Witvoet
Datum: 23-11-2012 19:17
Het te jammer, je komt pas in een verpleegtehuis als een ZZP 5 hebt. Ouderen moet thuis blijven wonen met thuiszorg. Maar vervolgens wordt de thuiszorg uitgekleed. Terwijl goede thuiszorg een absolute voorwaarde is om thuis te kunnen blijven wonen.25% thuiszorg blijft er over. Dit wordt voor de ouderen een drama! Ze worden afhankelijk van de kinderen, maar die moet je natuurlijk wel hebben! Jammer!
Afzender: Jan IJtsma
Datum: 23-11-2012 17:23
Waar haalt 't huidige kabinet 't lef vandaan om de zorg zo te nivelleren ! De dames/heren in Den Haag ministers/2e kamerleden hebben makkelijk praten met hun salaris, wordt ook door ons opgebracht.. Er is wel NB € 41.000 uitgetrokken voor een afscheid/receptie van een statenlid (Zeeland meen ik, wie moet er nu bezuinigen ?? Seniorlid 76 jt en mantelzorger v.d. echtgenote
Afzender: Jan. IJtsma
Datum: 23-11-2012 16:49
reactie volgt
Afzender: Arie Korteweg
Datum: 23-11-2012 12:09
Het omgooien van de organisatie van de zorg wordt in de strijd geworpen als het uiterste redmiddel tegen de grijze golf en de kostenstijging. Behoud echter het goede van wat er nu aan zorgmogelijkheden zijn en (proef)polder maar eerst eens waar zaken efficienter kunnen !
Afzender: greet van gils
Datum: 23-11-2012 11:56
Momenteel worden wij binnen de stichting van het verpleeghuis waarwij onder vallen bestookt door de abvo kabo om te staken, dit gebeurt heel opdringerig en de meeste collega`s en ik zelf zien deze manier niet zitten om zo onze stem te laten horen. Wij doen juist op de werkvloer ons best om met directie en o.r. zo in gesprek te gaan dat juist onze cliënten er geen hinder maar profijt ervan hebben. Ik sta dan ook geheel achter de plannen van het CFO door richting politiek onze stem te laten horen ipv de cliënten hierin mee te nemen want zij zijn al de dupe. Met al die onslagen betrokken mensen wordt het nog erger terwil de groep ouderen groter wordt. Rijk wordt rijker, arm wordt armer mag nooit het motto worden.
Afzender: Jan de Vet
Datum: 23-11-2012 11:40
Het credo van het kabinet luidt blijkbaar "werk, werk en nog eens werk".Alleen daarvoor heeft men oog gelet op de gunstige belastinguitkomsten voor tweeverdieners in een gezin. Hoe moet dat dan met de mantelzorg voor ouderen, want ouderen mogen niet meer naar het verzorgingshuis en voor thuishulp zijn er straks geen hulpen meer.Moet de gehuwde dochter dan naast haar werk buitenshuis en de verzorging en opvoeding van haar kinderen ook nog haar ouders dagelijks verzorgen en bijstaan. Ik voorspel veel overwerkte en zieke dochters en dan heeft dat doldrieste bezuinigen niets opgeleverd. Voor die lieden in den Haag is dit geen probleem, want die kunnen zich met hun inkomen wel een huishoudelijke hulp veroorloven.
Afzender: Anne Feima
Datum: 23-11-2012 11:26
Verschrikkelijk om nu (nog) eens alle gevolgen van het bezuinigingsbeleid onder ogen te krijgen. Mijn vader werd dement en als dit alles doorgaat dan had mijn moeder dit niet aangekund. Hoop dus zelf niet in die omstandigheden te komen (straks) als nu 65 jarige. Anderzijds: drukt me op de feiten om gezond te (blijven) leven, teneinde zelf ook mijn bijdrage te leveren aan het vermijden van zorg(elijke)situiaties
Afzender: Heleen Vrijhof
Datum: 23-11-2012 6:18
hartgrondig mee eens. Is het niet tijd dat we massaler een tegenstem gaan organiseren dan alles netjes via de bekende overleggen? Is het niet tijd dat de vakbond veel harder in de openbaarheid stem maakt, samen met de kerken, leden van politieke partijen en belangenorganisaties? Hoe kan het dat na het regeerakkoord het zo verdacht stil blijft? Draagt het kabinet er zelf niet enorm aan bij dat we de crisis verdiepen net zoals in de 30-er jaren?
Afzender: C.M.Pollmann
Datum: 22-11-2012 21:26
IK BEN HET HELEMAAL EENS MET BOVENSTAANDE OPSOMMING. HET GETUIGT ALLEMAAL VAN ECHTE ARMOEDE! IK GENEER ME ER GEWOON VOOR EN HOOP DAT ONZE REGERING NOG TOT ANDERE INZICHTEN KOMT.
Afzender: Marien van den Berg
Datum: 22-11-2012 19:23
Het schrappen van de dagbesteding zal geen besparing opleveren maar zal de zorgkosten doen stijgen. Mantelzorgers van mensen met dementie zullen nog sneller overbelast raken en thuiswonende mensen met dementie zullen dus sneller opgenomen gaan worden. Laten we als vakbond onze stem luid en duidelijk laten horen m.b.t. het banenverlies en de achteruitgang van de kwaliteit van zorg door de dreigende maatregelen.
Afzender: Johanna
Datum: 22-11-2012 16:46
Dit zijn maatregelen waarvoor we als vakbondsleden weer naar het Museumplein zouden moeten gaan. We kunnen het toch niet toelaten dat mensen die hun hele leven hard gewerkt hebben en voor anderen hebben gezorgd nu afgedankt worden door dit kabinet en het zelf maar moeten uitzoeken als ze arm en zorgbehoeftig zijn? We leven in een land waar zoveel welvaart is en de rijken merken niets van al die maatregelen. Dat moeten we toch niet willen?
Afzender: P.N. Mars-Stoop
Datum: 22-11-2012 15:46
Onze 2 enige kinderen hebben een licht en matige verstandelijke beperking en ook lichamelijk beperkingen. De een zal in een woonvorm terecht komen en de ander moet misschien -hopelijk niet- zelfstandig met begeleiding. Wat moet er wellicht later in woonvormen -vanwege bezuinigingen- door familie gedaan worden, als wij er als ouders niet meer zijn. Is er straks nog wel geld voor aangepast werk in de vorm van dagbesteding of sociale werkvoorziening. Gaat het dezelfde kant op als met voorzieningen voor beginnend dementerenden en mensen die beneden zorgzwaartepakket 5 zitten? Dat moet je als samenleving toch niet willen! Hierbij zij opgemerkt dat wij als ouders wel willen meehelpen in woonvormen en in verzorgingshuizen waar onze ouders misschien in terecht komen. Maar je kunt toch niet van buren verlangen dat ze hun dementerende buurman/vrouw verzorgen, dat is irreeël.
Afzender: Jac Haegens
Datum: 22-11-2012 15:45
Ik ben het helemaal met je eens. Wat staat ons nog allemaal te wachten? En vooral dan de mensen die private hulp niet kunnen betalen en geen of weinig gebruik kunnen maken van mantelzorg!

Met Vitamine CNV meer zekerheid in handen
CNV Publieke Zaak
Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te geven.
Strict noodzakelijke cookies
Voor deze cookies hoeven we aan u geen toestemming te vragen. Deze cookies zijn nodig om de websites van CNV Publieke Zaak goed te laten werken. Bijvoorbeeld om bepaalde pagina's wel of niet te tonen als u als u bent ingelogd. Of als u iets koopt via onze webwinkel. Om de websites continue te kunnen verbeteren, houden we anonieme statistieken (comScore Digital Analytix) bij over het surfgedrag van onze bezoekers. Zo weten we bijvoorbeeld welke pagina's het best worden bezocht en welke browsers (bijvoorbeeld Chrome, Firefox, Internet Explorer en Safari) het meest gebruikt worden.
Functionaliteitscookies
In deze categorie gaat het vooral om extra functionaliteit. Bijvoorbeeld om de door u gekozen lettergrootte te laten onthouden door de browser. Of een poll om uw mening te geven over een bepaald onderwerp. Om de website continue te kunnen verbeteren, meten we ook via Google Analytiscs het surfgedrag van onze bezoekers.
Cookies van derden
Op diverse pagina's maken we gebruik van Twitter, YouTube, Facebook en andere sociale media. Bijvoorbeeld door een video van YouTube te tonen die u direct kunt afspelen. Of door tweets over een bepaald onderwerp te groeperen zodat u snel op de hoogte bent.