Laatst bekeken

04-03-2011 10:41 | Bijgewerkt: 04-03-2011 11:49

Overleg nog volop gaande

CNV: De beste werkgelegenheids- en pensioenafspraken!

In de pers en op tv is de afgelopen dagen regelmatig aandacht geweest voor de uitwerking van de pensioenafspraken en ouderenparticipatie-afspraken, zoals die op 4 juni 2010 door sociale partners en de overheid tot stand zijn gekomen. “Die aandacht is niet volledig en zeker niet altijd betrouwbaar”, aldus Jaap Smit, voorzitter van de CNV Vakcentrale.

“En de pensioenuitwerking is voor ons pas een akkoord als alle partijen het eens zijn over een akkoord. En dat is nu nog véél te vroeg in het proces", zo zegt Jaap Jongejan, pensioen-onderhandelaar namens CNV. De partijen zijn nog aan het onderhandelen. Dat gebeurt binnenskamers en met elkaar. Als er nieuws is over een onderhandelingsresultaat brengen we dat natuurlijk zo snel mogelijk naar de leden. Die krijgen dan eerst nog de kans om daarover hun oordeel te vellen. En pas als dat is gebeurd is er sprake van een pensioen uitwerkingsakkoord en niet eerder.

Totaalpakket
Jaap Smit: "Voor nu zet het CNV alles op alles voor een goed totaalpakket van de beste werkgelegenheidsafspraken en de beste afspraken voor uw pensioen! Ik vind dat er snel duidelijkheid moet zijn over uw pensioen. En vind dat we dit voorjaar nog goede afspraken moeten maken over een toekomstbestendig pensioenstelsel. Dit is een proces waarin onze onderhandelaar Jaap Jongejan uiterst zorgvuldig - het CNV waardig - opereert. Als er meer nieuws is hoort u meer."

Naar themapagina pensioenen

Interessant artikel? Abonneer je je dan nu op onze gratis e-mailnieuwsbrieven.

Datum: 18-3-2011 20:00
De inhoud van het arikel "Schandalige uitkomsten bij pensioen-akkoord " gepubliceerd in het NRC d.d. 18 maart j.l. geeft m.i. aan wat ik en met mij veel leden in div. reacties op uw site hebben verwoord.Ik verwacht als lid een duidelijke uitleg van uw bestuurder en vertegenwoordiger bij het ABP. Ook wat betreft hoe hij is omgegaan met de vele reacties van de leden CNV/PZ.
Datum: 18-3-2011 19:59
Het artikel en de hierin opgenomen slot conclusie in het artikel "Schandalige uitkomsten bij pensioen-akkoord " gepubliceerd in het NRC d.d. 18 maart 2011 op pagina's 16 en 17 roept om een reactie van CNV/PZ. Als dit de motivatie is van vakbonden dan zullen veel leden m.i. e.e.a. heroverwegen.
Datum: 9-3-2011 19:48
Verplichtingen van deelnemer: Deelname aan pensioenfonds abp is verplicht. Premiebetalingen zijn verplicht. Verplicht accepteren dat het fonds werd afgeroomd. Verplicht accepteren dat rechten ook achteraf worden versoberd. (Afschaffing VUT / Pensioenopbouw van eindloon naar middenloon/Partnerpensioen naar risico / Verplicht einde deelnemerschap bij 62 jaar ten tijde van wachtgeld /enz.enz. Verplicht accepteren dat er niet wordt geïndexeerd Verplicht accepteren dat de premies stijgen. Verplicht accepteren dat men langer door moet werken. Verplicht langer werken (-bij niet volledige werkgelegenheid -gaat of ten kosten van jongeren of ten kosten van oudere werknemers. ) (Waarschijnlijk) verplicht accepteren dat nog meer risico’s worden verlegd naar deelnemer. Verplicht accepteren dat nullijn bij cao onderhandelingen negatief doorwerken in de pensioenen. Verplicht accepteren dat er geen enkele zekerheid bestaat aangaande rechten. Aan de andere kant: De rechten worden alleen maar soberder en soberder. En de risico’s voor deelnemer alleen maar groter en groter. Regeringen hadden en hebben m.i. te veel invloed op de dekkingsgraad pensioenfonds ABP o.a. dmv afroming,nul lijn/loonmatiging bij cao onderhandelingen ,de rekenrente.
U heeft geen toestemming om hier een reactie te plaatsen.