https://www.mijnvakbond.nl/Mariska-de-Vos


Mariska de Vos












Mariska de Vos

Weblog van Mariska de Vos, werkt als leidinggevende bij een zorginstelling in de gehandicaptenzorg

Laatste Log

05-januari-2016

De impact van social media op de werkvloer

Wat zet je wel of niet online?

Social media is niet meer weg te denken in ons leven. Tijdens het werk lopen we met de mobiele telefoon in onze zak en we controleren tussen de werkzaamheden door onze telefoon op appjes, nieuwe berichten op Facebook en dergelijke. Maar beseffen we ook de impact hiervan? En de verantwoordelijkheid die we hierin hebben?

Baan kwijt
Ik wil de discussie over het gebruik van de eigen mobiele telefoon tijdens het werk even laten liggen. In deze blog wil ik ingaan op de berichten die we op social media zetten. Vanuit de media zijn al verschillende voorbeelden bekend van bekende Nederlanders die hun baan kwijt zijn geraakt door niet al te handige posts op, met name, Twitter. Vanuit mijn eigen werkgebied heb ik ook al meerdere voorbeelden van dergelijke ‘niet handige’ acties. Ik denk hierbij aan het vermelden van het overlijden van een cliënt op de persoonlijke Facebookpagina van een medewerker, nog voordat de familie hierover is ingelicht.

Ondanks dat iedereen verontwaardigd was dat dit gebeurde, werd in hetzelfde team nog geen jaar later een overlijden gemeld via WhatsApp. Nu is dit laatste medium iets minder gedeeld, maar blijkbaar was het nog niet helemaal doorgedrongen dat sommige berichten niet via deze route gemeld moeten worden. Gelukkig was er geen man overboord en ging het vooral om berichten binnen de groep collega’s. Maar ook daar kan dan toch een situatie ontstaan die tot wrevel en conflicten kan leiden.

Facebook
Nog een voorbeeld. Een collega post op Facebook een bericht over een werkdag die niet helemaal naar wens was verlopen. Daarop volgden reacties van vrienden van buiten de organisatie, waaruit duidelijk naar voren kwam dat dit niet de eerste keer was dat een dergelijk persoonlijk werkverhaal van deze collega bij deze vrienden terecht kwam. Alleen had deze medewerker ook vrienden op Facebook die op dezelfde locatie werken. Zij voelden zich wel aangesproken door al die berichtgeving. Irritatie over en weer. De medewerkster in kwestie verdedigde zich door te zeggen dat ze meerdere banen had. Ze had geen namen genoemd en daardoor was niet te herleiden om welke werkgever het ging. Behalve dan dat het bericht een half uur na vertrek van haar werk gepost was. Heel begrijpelijk dus dat mensen zich aangesproken voelen.

Richtlijnen
Het gaat er niet om dat social media niet gebruikt kan worden in het werk. WhatsApp is bijvoorbeeld handig om snel diensten te kunnen ruilen en om even te vragen waar de sleutels zijn gebleven. En op Facebook zetten dat je met plezier werkt bij je organisatie/instelling lijkt me ook geen probleem. Maar via WhatsApp zaken rondom cliëntenzorg ter discussie stellen, een foto plaatsen op je Facebookpagina van die gezellige activiteit met cliënten en via welk kanaal dan ook melden dat je toch wel heel erg baalt van die bepaalde collega? Waar ligt de grens van wat er op social media gezet wordt en wie bepaalt dat? De meeste organisaties hebben hier richtlijnen voor opgesteld, maar er blijft altijd een grijs gebied. En beseft iedere werknemer dat in dit grijze gebied juist zijn of haar verantwoordelijkheid ligt over het wel/niet posten van een bericht? En hoe maak je die medewerker dan bewust van deze verantwoordelijkheid? Of kunnen we dit pas als het te laat is?

De antwoorden op deze vragen zijn niet eenvoudig te geven. Want er is nu eenmaal een grijs gebied en social media wordt een centraal onderwerp in ieders leven. Maar we zullen hierover met elkaar in gesprek moeten gaan en blijven. En elkaar aan durven spreken op het moment dat we vinden dat een collega een grens opzoekt. Hopelijk kunnen we op die manier voorkomen dat er mensen (bewoners/cliënten/ patiënten óf medewerkers/ collega’s) gekwetst of beschadigd worden.

Mariska de Vos

 

 

U heeft geen toestemming om hier een reactie te plaatsen.

Gratis tips & sectornieuws

Elke maand een update van het laatste nieuws in jouw sector & tips om met plezier te werken.

'Josien Konings: 'Ik vind de vernieuwde ezines zo nuttig voor mijn werk!'

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Cookies van derden
Op diverse pagina's maken we gebruik van Twitter, YouTube, Facebook en andere sociale media. Bijvoorbeeld door een video van YouTube te tonen die u direct kunt afspelen. Of door tweets over een bepaald onderwerp te groeperen zodat u snel op de hoogte bent.
Meer weten...