https://www.mijnvakbond.nl/Overleg-CAO-Gehandicaptenzorg


Overleg CAO Gehandicaptenzorg












  • Overleg CAO Gehandicaptenzorg 

Overleg CAO Gehandicaptenzorg

Laatst bekeken

29-03-2011 10:51 | Bijgewerkt: 29-03-2011 11:02

Overleg CAO Gehandicaptenzorg

Bieding werkgevers teleurstellend

Overleg CAO Gehandicaptenzorg

De derde ronde in de onderhandelingen met werkgevers VGN en MEE over de CAO Gehandicaptenzorg heeft plaatsgevonden op 28 maart.

Na aandringen van de bonden om termen als ‘eigenaarschap, flexibilisering en professionalisering’ te vertalen naar concrete voorstellen kwam VGN uiteindelijk met een eerste bieding. In deze bieding worden voorstellen gedaan over loon, de wens om ORT deels te vervangen door een flexibiliteitstoeslag, het samenvoegen van scholing en persoonlijk ontwikkelingsbeleid en een cash optie in het PBL.

Teleurstelling
CNV Publieke Zaak en andere bonden hebben met teleurstelling op deze beiding gereageerd. "Wij vonden te weinig van onze oorspronkelijke inzet in deze bieding terug", zegt CNV Publieke Zaak onderhandelaar Aaldert Mellema. "In de volgende ronde op 20 april zullen wij, uitgaande van onze oorspronkelijk voorstellenbrieven, met een nieuw voorstel komen."

Meer informatie over de CAO Gehandicaptenzorg

Interessant artikel? Abonneer je je dan nu op onze gratis e-mailnieuwsbrieven.

 

Afzender: marije
Datum: 25-4-2011 13:34
Men moet zich schamen dat je met een HBOopleiding als groepsleider minder verdient dan andere HBOfuncties in de caoG! Onderhandelt de vakbond daar ook over? Het salaris zoals groepsleider op een IBgroep of crisisgroep wordt in schaal 45 gezet! Er is daar bijv. sprake van comorbiditeit en de groepsleiders moeten veel (methodische, psychiatrische) kennis van zaken hebben. Met enkel MBOers als groepsleiders kom je kennis tekort maar....met enkel HBOers misschien teveel praktijk en uitvoerende talenten. We hebben góede HBOers nodig die daar ook naar gewaardeerd worden!! Als je passie ligt bij het draaien van een groep is er na fwg 45.10 vanuit de cao geen mogelijkheid meer om meer te gaan verdienen. gevolg is dat je financieel niet meer wordt beloond. Wij doen werk vanuit onze passie maar worden anno 2011 daar ook graag voor beloond. Dit werk moet worden opgeplust naar het salaris van werk als IPTer, IOGer. Ik doe een beroep op mijn vakbond om zich daar ook voor in te zetten! HBOfunctie is gewoon fwg50 op zijn minst! MBO+ bijv. fwg45. Ik zou er een voorstander van zijn dat de cao mogelijkheden biedt die de werknemer laten doorgroeien naar fwg50. Prima om te starten in fwg45 maar laat mogelijkheden vrij om door te groeien naar fwg50. De werkgever kan dat nu evt. wel doen maar houden zich keurig aan de cao en daar ben ik eigenlijk wel een beetje klaar mee...... Haaks staat hierop dat je als MBOer wél meer kunt verdienen want de opleiding die wordt gevraagd is vaak MBO of bij voorkeur HBO.....Heel oneerlijk en dat klopt ook niet vind ik zelf. Je kunt dus wél als MBOer instromen óf doorstromen naar 45 maar als HBOer níet doorstromen naar fwg50. In het onderwijs gebeurt dat nu met een functiemix. Daardoor behoud je de goede groepsleerkrachten voor het belangrijke werk voor de klas. Hetzelfde geldt voor goede groepsleiders. Zij verdwijnen vaak uiteindelijk in functies als voogd, ipter enz. terwijl zij bést voor de groep willen blijven staan. Maar ja, met een HBO of master en dan voor bruto2700,-- per maand moeten werken, is toch een reden voor de vakbond om zich te schamen. Bij deze een oproep aan de vakbond om een functiemix op te zetten die lijkt op die van het onderwijs.Met daarbij de DWINGENDE verplichting...Met namen dat je je werk als groepsleider kunt blijven uitoefenen en niet in een managementfunctie pas in aanmerking komt voor een fwg50. De fwg50 is dan bijv. bereikbaar voor HBOers met een goede beoordeling. NB. Dat je door de ORTs een ´leuker´ salaris kunt krijgen staat los van de functiewaardering. Hartelijke groet en..... ik ben wel heel erg blij dat de vakbond zich hard blijft maken voor onze belangen!!! Ik weet dat bijv. Rentray een regeling kent die HBOers hoger waardeert. Misschien voor de vakbond een idee om daar eens naar te kijken. Begrijp me goed, níks ten nadele aan MBOers!!!!!
Afzender: o.douma
Datum: 18-4-2011 19:47
Wens Aaldert veel wijsheid en doorzettingsvermogen om samen met andere onderhandelaars de voorgestelde inbrengen te verwezenlijken. Het is zeker nodig om een andere klimaat in de zorg te scheppen.
Afzender: pien
Datum: 8-4-2011 21:50
Geachte bonden en werkgevers wat mij betreft ophouden met alle onzin van alle laatste jaren wat is uitgemond tot het huidige cao. De ene nieuwe regel na de andere, die nooit een vooruitgang is en zal worden. pgb uren de eerste die hier beter van wordt mag zich melden. Het is een groot drama wat uiteindelijk alleen maar administratief meer geld kost dan het oplevert. Wat dachten jullie van een fatsoenlijk cao die nieuwe mensen uitnodigt, een normale salarisverhoging en vooral niet vergeten dat de reden om de cao indertijd van het ziekenhuis cao te splitsen verbeteringen moest geven Toch ?
Afzender: hans
Datum: 8-4-2011 12:15
Veel grotere Instellingen werken met Roosterbureau`s of gaan dat binnenkort doen, effectiviteit Ik denk dat het noodzakelijk is om Jaarurensystemtiek (JUS) te verplichten. De grote organisaties zien hier meestal van af. De JUS bied werkgever en medewerker de mogelijkheid hierover afspraken te maken. Dit heeft grotendeels te maken met de flexibilisering in de zorginstellingen bijvb. door in de bestaande formatie flex-schil ( flexschil) organisatie verandering toe te passen (het nieuwe werken?) Over Min-uren (=teweinig gewerkt )is een www.Recht.nl. uitspraak geweest,nl http://www.recht.nl/index.html?nid=37242&origin=http://www.recht.nl/archief/index.html%3Fselect=1245628802&origin_title=archief&stayput=1 Wel vind ik dat de medewerker zelf een verantwoordelijkheid heeft door Maandelijkse uren uitdraai rooster te krijgen of op te vragen zodat hij/zij kan inspringen op te weinig gwerkte uren Als blijkt dat medwerker dit heeft aangegeven naar de werkgever (dmv mail naar of rooster medewerker/ kantoor) kun je tegen het eind van het jaar later niet zeggen, dat de minuren verrekend gaan worden in geld of overgebleven vakantiedagen De uitspraak biedt genoeg mogelijkheden vr.groet, Hans Ps.a)Minuren worden hebben bij sommige instellingen ook een ander betekenis. Graag heldere formuliering tav min-uren b)In grote instellingen gaat van iedere Euro voor de Zorg aan clienten gaat bijna 44 euro-cent (op) naar ondersteunende diensten Vreemd dat daar amper bezuinigen plaats vinden !?
Afzender: pieter
Datum: 5-4-2011 21:46
Volkomen herkenbaar in de genoemde reactie'''s, Problemen zijn dus overal het zelfde. Het vraagt dus om een stevige en duidelijke cao.
Afzender: Hans
Datum: 5-4-2011 13:41
Wat mij betreft mogen de vakbonden de oorspronkelijke eisen vasthouden zonder hier concessies in te doen. Al jaren zijn de werkgevers zeer terughoudend. Waar is dan een klein stukje waardering voor het fysiek en mentaal zware werk? Zelfs koopkracht handhaving is niet mogelijk met het huidige voorstel. Als je de salarissen ziet van de directie in de zorg, kan ik mij voorstellen dat 0,5% verhoging genoeg is. Je praat dan wel over bedragen tot € 1000,- per maand extra. Voor de werkers op de vloer gaat het dan om ongeveer € 10,- per maand. Als daar nog zó moeilijk over gedaan wordt, mogen ze het van mij houden. Misschien toch eens kijken naar een ander beroep ook al is de zorgsector zo leuk om in te werken?
Afzender: Marleen
Datum: 5-4-2011 11:22
Helemaal eens met iedereen. Wat denken jullie van de slaapdiensten? Volgens Europese richtlijnen zouden deze ook beter of zelfs helemaal betaald moeten worden. Het JUS zorgt inderdaad voor onvrede op de werkvloer.
Afzender: harde werker
Datum: 4-4-2011 18:39
Over het woordje flexibilisering word ik erg moe van. Op mijn werk in de gehandicaptenzorg wordt van de werknemer heel veel flexibiliteit verwacht, parttimers die in de winter minder moeten werken in de zomer extra, omdat men geen vakantiekrachten wil aannemen. Fulltimers die min uren draaien en dit maar moeten oplossen door in wonen en dagbesteding te werken ongeacht of dit privé mogelijk is(wordt niet gevraagd). En dit alles voor een matig loontje ook schaal 40 waar je wel fulltime moet werken om je gezin te kunnen onderhouden. Kortom flexibel alleen als het de werkgever uit komt.
Afzender: Roel
Datum: 4-4-2011 15:54
Bij mij op mijn werk ontstaat direct grote onrust als er uberhaupt over de ort afschaffing gesproken wordt. Ik vindt dan ook dat de ORT uberhaupt geen gespreksonderwerp moet zijn. En niet dat in de nabije toekomst we andere zaken moeten inleveren als wisselgeld zeg maar voor het behoud van ORt. Een slechte zaak! Hoe wilt men in de toekomst het werk aantrekkelijk houden, door het over de boeg van roeping te gooien?
Afzender: Patricia
Datum: 4-4-2011 14:45
Wat vind ik het toch jammer dat er op deze wijze met hardwerkende/flexibele werknemers wordt omgesprongen. Begrip hebben wij al genoeg gehad voor alle bezuinigingen in de zorg, kwaliteit leveren is al lang niet meer aan de orde, ook al proberen we dat wel doordat we al zo flexibel zijn en wel weer iets langer doorwerken dan onze daadwerkelijke diensttijd. ORT toeslag wordt omgezet naar flexibiliteitstoeslag Waar stopt deze trein als er nu alweer aan onze portemonnee gezeten wordt. Zolang onze directeuren en bestuurders nog steeds een vette bonus in ontvangst mogen nemen, mogen wij mijninziens toch ook een fatoenlijke beloning voor onze inzet verwachten. Anders rest ons niets anders dan op helaas cliënt onvriendelijke wijze op te komen voor ons recht. Kom op CAO onderhandelaars laat je niet afschepen door het bezuinigingsmonster, tijdens de zogenaamde vette jaren was er ook maar ruimte voor een magere loonsverhoging, onder het mom zorgen voor moeilijke tijden, wel nu waar zijn die zogenaamde tegoeden gebleven om nu te gebruiken in de magere jaren.
Afzender: Hannie van Essen
Datum: 4-4-2011 12:03
De ORT is wat het werken in de weekenden en de avonden aantrekkelijk maakt. Als ze dit gaan vervangen voor een ander systeem zal dit er ongetwijfeld leuk uitzien voor de werknemer. Uiteindelijk zal het opnieuw de werknemer zijn die aan het kortste eind trekt, net als de uren op jaar basis. Als je overuren maakt omdat de werkplek dat van je vraagt wordt dat niet zichtbaar in je salaris. Je blijft gewoon salaris ontvangen over je contract uren. De uren gaan van je totaal af, echter als er aan het eind van jaar weinig uren zijn ontvang je geen ORT. Leuk om minder te hoeven werken aan het einde van het jaar als je kinderen hebt, maar anders heb je er niets aan. De werkgever is dan niet verplicht om je inderdaad je contracturen per week te laten werken als de jaar uren al behaald zijn.
Afzender: Jan
Datum: 3-4-2011 11:20
Dat vind ik ook een trede extra in schaal 35 maar ook in schaal 40!
Afzender: Mieke
Datum: 3-4-2011 11:19
Ik vind dat de begeleiders ook een extra schaal moeten krijgen in 40. Hierin zitten veel werknemers! Werkgever stelt alleen in 35 dit voor maar bonden neem schaal 40 ook mee want dan heb je toch heel veel mensen in de zorg te pakken. Wij willen tevens 2% !
Afzender: adrievandenberg
Datum: 2-4-2011 17:19
Wij willen met respect behandeld worden,door de werkgevers. Mochten "wij"gaan staken,wie neemt ons werk over? Minstens een schaal omhoog en 2 procent loonsverhoging,want het wordt steeds zwaarder in de zorg en wie wil dit werk nog doen,zonder enig respect behandeld te worden is schandalig.Kijk naar het bedrijfsleven bonussen,we weten niet wat een bonus is,nooit van gehoord in de zorg! Alleen maar zorgen zonder respect,dat is ons lot!
Afzender: piet
Datum: 1-4-2011 18:34
acties en stakingen is het antwoord. Echter de werkgevers weten dat het voor de mensen die deze zorg leveren dan altijd ten koste gaat van cliënten. Ze gokken erop dat dit dus niet gebeurd, feitelijk doen ze een beroep op het gemoed van de mensen die deze zorg leveren. Dit soort figuren zouden niet in zo'n positie mogen zitten.
Afzender: Tjitske
Datum: 1-4-2011 15:54
Voor de bestuurders (=werkgevers) leuk een half procent erbij, is voor hun toch mooi 500 euro op jaarbasis als ze een ton verdienen. Maar de daadwerkelijke uitvoerders, de begeleiders, etc verdienen toch wel hééél wat minder. Dan is een half procent te vertalen naar een sinaasappel extra in de maand. Tjonge zeg, wat een waardering weer voor ons werk!
Afzender: Tine
Datum: 1-4-2011 10:03
Dit is schandalig voor woorden, ben het helemaal eens met Kees. Wij willen met respect worden behandeld!
Afzender: JANS
Datum: 31-3-2011 20:41
Het is jammer dat dit werk nog altijd als vrijwilligerswerk wordt gezien. Wie zijn deze incompetente werkgevers ze zouden met naam mogen worden genoemd. Schande
Afzender: Kees
Datum: 31-3-2011 18:59
Nou ik weet de bieding van de werkgevers. Dit is schandalig voor woorden! Onvoorstelbaar dat ze ons met dit loonbod willen afschepen. Lees en huiver...............0,5% dit jaar en 0,5% volgend jaar..............jajaja goed he? oh ja en dan ook nog 0,25% verhoging van de eindejaarsuitkering. Het moet niet gekker worden!! Waar zijn jullie in godsnaam mee bezig werkgevers!! Wij willen een goede loonsverhoging, afschaffing eigen bijdrage woonwerk en een goede stap naar een volledige eindejaarsvergoeding! Kom op bonden laat je niet afschepen!!!
Afzender: A.Streefland
Datum: 31-3-2011 5:54
Het is weer de bekende vertragingstactiek.Er is bij de vorige CAO onderhandelingen afgesproken om tijdig te beginnen met onderhandelen.Worden we straks weer afgescheept met een eenmalige uitkering.De inflatie is nu al boven de 2,5%. Ook maar meenemen in de onderhandelingen
Afzender: Ellen
Datum: 30-3-2011 18:25
wat is de loonbod die de werkgevers hebben gedaan?
Afzender: 'ORT-tijger'
Datum: 30-3-2011 11:10
Het probleem van openvallende diensten is, volgens mij, niet met een CAOaanpassing op te lossen mbv flexibiliteitstoeslag. Want 'flexibel'zijn' is afhankelijk van persoonlijke omstandigheden (privé-situatie én iemands karakter) en is een subjectieve emotie. Het is een taak van de leidinggevende om goodwill te bevorderen in een team om te schuiven qua dienst of om een keer elders in te vallen. En dan zoveel mogelijk met de toezegging dat een volgende keer de hulp/overname van de andere kant komt. Zolang de ORT een gunstige regeling is en blijft ... zal de bereidheid om qua dienstrooster 'mee te denken' en te schuiven groter zijn én blijven dan datgene waar het VGN en MEE op 28 maart als bieding heeft voorgesteld.
Afzender: Marieke
Datum: 29-3-2011 16:33
Ik zou toch graag willen weten wat de bieding van de werkgevers is geweest!
Afzender: ties
Datum: 29-3-2011 14:49
Dit gaat weer een jaar duren. Net als anders tijdens besprekingen voor een nieuw cao voor de vgz. Het lijkt een soort ritueel te worden. Van een succesvol afgesloten cao is al jaren geen sprake meer. Hoewel ik al heel lang binnen deze zorg werk begin ik de hoop een beetje op te geven.
U heeft geen toestemming om hier een reactie te plaatsen.

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Cookies van derden
Op diverse pagina's maken we gebruik van Twitter, YouTube, Facebook en andere sociale media. Bijvoorbeeld door een video van YouTube te tonen die u direct kunt afspelen. Of door tweets over een bepaald onderwerp te groeperen zodat u snel op de hoogte bent.
Meer weten...