https://www.mijnvakbond.nl/Succesvol_ondernemen_betrokkenheid_en_loyaliteit


Succesvol ondernemen: betrokkenheid en loyaliteit












Aangemaakt 24-12-2009 13:08

Succesvol ondernemen: betrokkenheid en loyaliteit

Een Zalig Kerstfeest gewenst

Succesvol ondernemen: betrokkenheid en loyaliteit

Het zwarte pieten is begonnen, aldus de kranten over de vastgelopen spoorwegen. En dat terwijl de kerstman in het land is. Alle gekheid op een stokje: met de sneeuw kwam Nederland tot stilstand. Of toch niet?

De bezorger bracht ’s ochtends  en 's middags keurig mijn dagbladen thuis, de kerstkaarten vielen in de bus en de bakker bracht op kantoor  lekker vers brood. Het leven ging wel degelijk door. Allemaal niet precies op de gewone tijd, maar toch. Op kantoor was het wel stiller dan normaal. Ons gewoonlijk druk bezette parkeerterrein en de fietsenstalling waren leeg. In Den Haag reden geen trams en bussen en de wegen en fietspaden waren slecht schoongemaakt.

Op zo’n moment ontstaan bij een werkgever - want dat ben ik natuurlijk ook - zorgen. Kan CNV Publieke Zaak in deze omstandigheden nog wel de diensten die zij  aan haar leden toezegt verlenen? Hadden we ons op een dergelijke extreme weersituatie moeten voorbereiden? Was die weersituatie wel zo extreem of hoort zoiets tot een “normaal bedrijfsrisico”?  Dezelfde vragen hadden wij juist  beantwoord in de voorbereiding op een uitbraak van Mexicaanse griep in ons bedrijf. Wij hebben maatregelen genomen, maar het gevreesde probleem heeft zich tot nu toe niet voorgedaan.

Business as usual
Bij het openen van mijn email blijkt dan dat het voor onze medewerkers 'business as usual' is. Vergaderafspraken in het land worden om begrijpelijke redenen afgezegd en men benut de vrijgevallen tijd om vanuit huis bureauwerk te doen dat anders zou blijven liggen. Wij hebben met de andere CNV bonden de afgelopen jaren een automatiseringssysteem opgebouwd waarbij onze zakelijke mail en onze werkbestanden van thuis uit via internet bereikbaar zijn. Voeg daarbij de bereikbaarheid van de collega’s via mobiele telefonie en onze internetsite en dan besef je op deze sneeuwdagen dat alle gemaakte kosten en gedane inspanningen voor dit soort systemen, waar je aanvankelijk grote moeite mee hebt gehad, nu een gouden greep blijken.

Betrokkenheid en loyaliteit
Dat zal bij andere bedrijven, zoals  bij de dagbladen en bij TNT beslist niet anders zijn. Mijn stelling is dat moderne technologie, betrokkenheid en loyaliteit van je medewerkers voor een werkgever onmisbare elementen zijn voor het succes van de onderneming. De plaats waar het werk wordt gedaan - thuis of op kantoor - is veel minder dan vroeger van belang. Gezien het weer in de  laatste dagen verwacht ik dat wij in 2010 hier stevig over zullen doorspreken. 

Voor nu wens ik u allemaal en onder u speciaal degenen die tijdens deze dagen voor ons allemaal aan het werk zijn, een Zalig Kersfeest!

Eric de Macker

Interessant artikel? Abonneer je dan nu op onze gratis e-mailnieuwsbrieven.

 

U heeft geen toestemming om hier een reactie te plaatsen.

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Cookies van derden
Op diverse pagina's maken we gebruik van Twitter, YouTube, Facebook en andere sociale media. Bijvoorbeeld door een video van YouTube te tonen die u direct kunt afspelen. Of door tweets over een bepaald onderwerp te groeperen zodat u snel op de hoogte bent.
Meer weten...